opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Fred Buermans 
Na 15 jaar op een 26 inch MTB te hebben...
Miriam  
Een berichtje om te laten weten dat ik zo...
Piet Verkooijen 
Na een vervelende ervaring met bijgeluiden...
oPinion urban spec Idworx

oPinion urban spec

De oPinion van idworx heeft een bijzondere versnellingsbak die in de trapas zit. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit.

€ 5.395,00
Idworx
kleur
Maat
x

De Shimano Deore schijfremmen van de Idworx oPinion Urban Spec zijn uitstekend voor al je woon-werk kilometers en alle tochten waarbij je niet bepakt-en-bezakt het hooggebergte in gaat. Ook de andere specificaties maken de urban spec een sportievere fiets dan de travel spec.

De oPinion Urban Spec, een iets voordeligere versie gemaakt voor woon-werk verkeer en toerritten.

Verschil Travel en Urban spec:

  • Steekas voor vs snelspanas voor
  • Getaperde vork, geen getaperde vork
  • Cane Creek balhoofd, FSA balhoofd
  • Hope remmen vs Shimano remmen
  • 55 mm Almotion banden vs 50 mm Almotion
  • Ergon handvatten vs ESI
  • Wel/geen Tubus Duo lowrider
  • Wel/geen brace

Hier de twee uitvoeringen, Urban en Travel, Opinion in de showroom met op de achtergrond de uitvoering 2020 :-)

De Pinion versnellingsbak.

Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter. Shimano XT remklauwen en -grepen.

Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter. Shimano XT remklauwen en -grepen.

Zowel voor als achter 35 tands Heggeman tandwielen in verstelbare achterpad oPinion Urban spec.

Voor 39 tands en achter 35 tands Heggeman tandwielen in verstelbare achterpad.

De Pinion zit ingebouwd in het aangepaste All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt.

De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden.


De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd.  De Pinion is een alternatief voor de 14-versnellingsnaaf van Rohloff, beide worden gemaakt in Duitsland.

Op de Bikemotion vind ik mezelf op de banner :-)

Maar ook een mooi opengewwerkte Pinion:


 

Inclusief draaischakelaar en kabels weegt de Pinion bijna een kilo meer dan een Rohloff-set, maar het grootste voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft licht. Het is makkelijker om wielen te wiisselen voor bv een set winterbanden.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel en werkt zowel met met ketting als riem.

Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid en zo minder kans op beschadigingen door bv rotsblokken.

De Pinion P1.18 heeft een totaalbereik van maar liefst 636% tegenover 530% van de Rohloff-naaf met 14 versnellingen.

De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,5 en 13,7% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%.

Pinion vs Rohloff versnellingsbak:

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Betere gewichtsverdeling
  • Stil, ook in de lage versnellingen.
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen), scheelt  toch weer 10 min op 5000km......
  • Duurzaamheid beter???? Pinion zegt het......

Specificaties en geometrie oPinion urban spec gen 1.3 2018

Model Bikefeeling oP urban
Frame Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, belt-ready, verstelbaar, zelfrichtend, 10 mm steekas, 135 mm inbouwbreedte
Montage rem  Disc, IS2000
Montage trapas (Pinion)
Montage zijstandaard Pletscher Comp 18 mm
Specials iSR stuuruitslagbegrenzer, asymetrische achtervork
Uitvoering/maat man: M(52), L(56), XL(60), XXL(64)
Voorvork Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, 100 mm inbouwbreedte, geschikt voor stekkerloze naafdynamo
Montage rem  Disc, IS2000
Vorkbuis 1/1/8", geanodiseerd
Balhoofdstel FSA idworx
Specials dubbel montagepunt lowrider
Versnelling Systeem Pinion 1.18 trapas
Versnellingen/ versnellingssprong 18/11,5%
Kettingblad/ achtertandwiel idworx Long Life 39 tanden/idworx Long Life 35 tanden
Ketting extra geharde idworx KMC X1
Cranks Pinion 175
Trapas (Pinion)
Remmen Remsysteem Shimano Deore 3 vinger, Resin
Remschijven Shimano 180 mm, met spider, geen ICE-Tech!!
Wielen Voornaaf idworx SON naafdynamo, Disc, 100 mm inbouwbreedte, stekkerloze uitvoering
Achternaaf DT Swiss 240S singlespeednaaf, 10 mm steekas
Velgen 28" DaRim Disc II, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 25 mm
Spaken/nippels Sapim Race/messing
Banden Schwalbe Marathon Almotion, 50/622, TLE (Tubeless Easy)
Verlichting voor SON-idworx Edelux II koplamp met stekkerverbinding, idworx CNC lamphouder
achter B+M Toplight line plus
Onderdelen Stuur Dirt Dox 640/ 31,8 mm/9°
Stuurpen Dirt Dox 100/31,8 mm/7°
Zadelpen Dirt Dox 27,2/350 mm
Zadel idworx trekking man
Handvatten ESI grips
Bel Billy
Bagagedrager achter/voor Tubus Logo
Abus Amparo frameslot *
Spatborden idworx SKS P55 *
Specials idworx kabelboom
Opties USB-aansluiting
Riemaandrijving CDX Beltdrive (42/39)125T
carbonvelgen idworx DaRim LaW carbonvelg 29", binnenbreedte 32 mm, incl. tubeless kit *
Dacover
Zadelpen Use Sumo Titanium 27,2
Remmen Shimano XT
Kleuren Standaard glanzend zwart
Tweede kleur wit
Speciale kleur mean green, oranje
Gewicht 15,7 kg
Tubeless kit: tubeless ventiel, tubeless melk, SAHMURAI S.W.O.R.D. tubeless reparatie kit   * Bij optie idworx DaRim LaW carbonvelgen: geen frameslot, SKS CAB 65

frame­maat (A) balhoofdbuis (B) balhoofdhoek (C) vorksprong (D) BB-drop (E) liggende achtervork (F) effectieve bovenbuis (G) zitbuishoek (H) Stack Reach
oP M (52) 134 70,5 45 80 463 600 73,5 606 415
oP L (56) 164 70,5 45 80 463 604 73 634 410
oP XL (60) 204 70,5 45 80 463 622 72,5 672 410
oP XXL (64) 249 71 45 75 463 641 72 712 410

oPinion urban spec heeft nog geen reviews. Deel uw product ervaring en plaats een review.
Laatst bekeken items
€ 5.395,00