opc_loader

Wensenlijst


Gastenboek
Johan van Hoof 
Bikefeeling van Hetty en Lauran is een fijne...
Marieke Visser 
In 2019 kocht ik een nieuwe vakantiefiets....
Jason Bergman 
Rechtdoorzee, inzicht en zelfredzaamheid...
Pinion

Een Pinion is een robuust en onderhoudsarm versnellingssysteem  met een groot bereik en een gunstig zwaartepunt in de fiets.

Bij Pinion hebben ze de missie om de juiste versnelling voor elke toepassing te maken. De P1.18,  Pinion’s  vlaggenschip, biedt in alle soorten terrein de optimale versnelling! De P1.18 is de eerste keuze voor mensen met grootse plannen, de world traveller die met zijn vakantiefiets en veel bagage steile klimmen en lange afdalingen zoekt. Met 636% biedt de P1.18  een ongeëvenaarde reeks overbrengingsverhoudingen over 18 gelijkmatig verdeelde versnellingen. Geschikt voor alle omstandigheden op de weg en in ieder klimaat.

Een Pinion is een versnellingsnaaf die rond de trapas zit, dus in het midden van de fiets. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft daarom een speciaal aangepast frame nodig.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement.

Het gewicht van de Pinion 3.946 gram, versus 2.671 gram bij Rohloff maar het voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft licht. Het is makkelijker om wielen te wisselen voor bv een set winterbanden.

De Pinion heeft 18 versnellingen met een bereik van wel 636%, dat wil zeggen dat de 18e versnelling 636% oftewel 6,36 keer zo zwaar is als de 1e versnelling. Elke versnelling (of vertraging) heeft een verschil van 11,5% met de volgende versnelling. Een Rohloffnaaf heeft een bereik van 526% met tussenstappen van 13,5%. Een derailleursysteem heeft een wisselend bereik met tussenstappen variërend tussen de 6 en 17%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel en werkt zowel met met ketting als riem. Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid en zo minder kans op beschadigingen door bv rotsblokken.

Net als bij de Rohloff zitten de achttien versnellingen van de Pinion in een afgesloten lichtmetalen behuizing. Water en vuil kunnen er niet in, olie niet uit.

Pinion vs Rohloff:

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Betere gewichtsverdeling
  • Stil, ook in de lage versnellingen.
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen), scheelt  toch weer 10 min op 5000km......
  • Duurzaamheid beter???? Pinion zegt het......
  • Pinion beveelt om de 10.000 km een oliewissel aan, Rohloff om de 5.000 km.


Net als bij Rohloff worden de 18 versnellingen bediend met een draaihandvat. Je kan bij beide naven in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en in stilstand schakelen.

Een Pinion moet ongeveer 1000 kilometer ingereden worden. Nieuw rijdt de bak nog wat stoef.

Natuurlijk kan een Pinion naast een ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam.

Onze ervaringen met het Pinion versnellingssysteem:

+ 18 versnellingen

+ Groot bereik

+ Kleine tussenstappen

+ Stil

+ Optimale gewichtsverdeling

+ Zeer degelijk

+ Onderhoudsarm (om de 10.000 km olie verversen)

– Zwaar

– Slijtage cranks, maar dit probleem is bij de nieuwe bakken gelukkig verleden tijd.

– Schakelen onder last, ook dit gaat steeds beter bij de nieuwere bakken.

– Vrijloop, met de nieuwe Pinion achternaaf, zoals vanaf nu in alle idworx en Santos fietsen, is ook dit probleem aangepakt,

De nieuwe Pinion C-lijn, zoals standaard in de Santos Travel lite + met 12 versnellingen, heeft de volgende eigenschappen:

  • De C-lijn is licht.
    Het huis is gemaakt van ultra lichtgewicht magnesium wat een gewichtsbesparing oplevert van ongeveer 30% terwijl de duurzaamheid goed blijft.
  • De C-lijn is compact.
    Door middel van het moderne, stijlvolle body design, is Pinion erin geslaagd om de C lijn compact te bouwen. Het past onopvallend en naadloos in het fietsframe.
  • De C-lijn is ergonomisch.
    Omdat de Q-factor, afstand tussen de trappers maar 166mm is is de trapkracht nog ergonomischer.

Bikefeeling heeft natuurlijk Pinion testfietsen. Kom langs en ervaar de Pinion zelf!

Artikel 1 tot 1 (van de 1 artikelen). Resultaat:1
Artikel 1 tot 1 (van de 1 artikelen). Resultaat:1