opc_loader

Wensenlijst


Testen, testen en nog eens testen! Dit ben ik, Robbert Rutgrink, oprichter van Santos Bikes, een Nederlands fietsbedrijf.

Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Santos maakt fietsen voor iedereen die op zoek is naar hoge kwaliteit. Zoals fietsforenzen, vakantiefietsers, ook de extreme fietsers die over de hele wereld fietsen, én professionele gebruikers zoals de Nederlandse politie. Maar ook te toerfietser kan bij ons prima terecht.

Santos staat bekend om zijn innovatie en kwaliteit. We zijn dé riemaandrijving en Rohloff specialist (en inmiddels een van de grootste klanten van Rohloff).

Ruim 6 jaar heb ik een eigen fietsenwinkel gehad.

Bij veel fietsmerken mis ik wat fietsers nodig hebben, een speciaal gemaakte fiets die rekening houdt met de wensen en eisen van de uiteindelijke gebruiker. Ook zie ik dat op verscholen plekken vaak slechte onderdelen worden gebruikt. Ik wilde dat veranderen en richtte daarom in 1998 Santos op. Een fietsmerk dat uitgaat van de fietser: wat wil je en wat heb je nodig. Een merk dat let op kwaliteit, ook daar waar het níet opvalt. Zoals wielen met verlijmde spaken en een balhoofdstel met roestvrije lagers. Dat hebben we overigens zelf ontwikkeld, want het was niet te koop.

1984 - 1989

In 1984 koop ik mijn eerste mountainbike. Ik ben dan 15 jaar, sinds een paar jaar wielrenner en op zoek naar een geschikte fiets om in de winter mee te trainen. Het wordt mijn eerste mountainbike, een Giant Super Sierra. Met zijn zwart chrome frame en de complete Shimano XT groep erop (toen nog met 3 x 6 = 18 versnellingen) een absolute topfiets! De eerste mountainbike in mijn regio en één van de eerste mountainbikes in Nederland.

De beginperiode van het mountainbiken in Nederland heb ik als wedstrijdrijder van dichtbij meegemaakt. Van de Worldcup in Houffalize tot de tweedaagse MTB versie van Parijs-Roubaix en de eerste NK's, ik heb het gereden. De eerste Rock Shox voorvorken en SPD pedalen, ze kwamen op mijn fiets.

Ik weet niet beter dan dat ik nieuwe onderdelen aan het uitproberen was. De Allsop Carbon beam (12cm vering in je 'zadelpen'), dichte achterwielen, de eerste geveerde Proflex frames, hartslagmeters (Polar Sporttester PE300), banden met grip (Onza Porcupine), de eerste experimenten met clickpedalen op de mountainbike (toen ik begon met mountainbiken waren er nog geen SPD pedalen!) en de Suntour rapidfire shifters. Ik wilde alles uitproberen. En nog steeds probeer en test ik alle onderdelen zelf.

1990 - 1996

Mijn winkel-tijd in München. In een paar jaar tijd groeien van startende winkel naar dé mountainbike-speciaalzaak van Zuid-Duitsland. Voor mij als jonge winkelier (ik was 21 toen ik begon) een droom die uitkwam. Ruim 6 jaar woonde en werkte ik in deze prachtige omgeving. De Alpen op een uurtje rijden van thuis, lekker weer en dagelijks tussen de mooiste fietsen werken. En als we zin hadden snel in de auto naar het Gardameer voor een weekend écht biken!

De winkel maakte mijn tijd in het buitenland tot een bijzondere periode. Samen met een andere 'buitenlander' runde ik deze mountainbike-speciaalzaak. Zomer en winter in korte broek verkochten wij, een Nederlander en een Portugees, de eerste custombuilt fietsen in de stad. Het zou het begin zijn van wat ik toen nog niet kon weten, het begin van Santos.

Naam en Logo van Santos

Santos is de achternaam van mijn collega uit de winkel in München; Henrique Frade Santos is zijn volledige naam. Henrique is Portugees, woonde vanaf zijn twaalfde in Brussel en vanaf zijn 24ste in München. Daar hebben wij elkaar ontmoet.
Toen ik terug was in Nederland zocht ik een naam voor de fietsen. Mijn eigen achternaam wilde ik niet (is voor mij lastig uit te spreken) en ik wilde ook geen Engelse naam. De naam moest niets geks betekenen en liefst internationaal uit te spreken zijn. Santos voldeed aan al die wensen en in 1997 heb ik deze naam bij het merkenbureau aangemeld.
Het Logo van Santos is bedacht door Paul, een de Santos ontwerpers en degene die al meer dan 18 jaar bij me werkt kwam ooit met een nieuw lettertype voor de naam Santos. De A daarin was de A met het puntje. Ik vond die zo bijzonder dat we besloten dat dat ons logo moest gaan worden. Precies hoe voor mij een logo moet zijn; herkenbaar, eenvoud en duidelijk.

1997 - heden

In 1997 begon het Santos tijdperk. Vanwege mijn jeugdliefde teruggekeerd naar Nederland wilde ik mijn eigen fiets-merk beginnen, en Santos werd de naam. Met de kennis en ervaring van 6 jaar winkel als bagage, én de vlinders in mijn buik, begon ik aan dit avontuur. En 1998 was het dan zover, mijn eerste Santos verkocht ik ergens in maart.

Alleen zo kunnen we de beste fiets bouwen, voor jou. Elke Santos wordt opgebouwd door één monteur, met aandacht voor elk detail. Onze fabriek staat in Nieuw-Vennep, dicht bij huis. Het pand waarnaar we in november 2014 verhuisden, is een stuk groter dan het vorige pand. Het bedrijf heeft een ruime showroom, een open werkplaats en aparte magazijnen voor onderdelen, frames en bulkgoederen. “De vraag naar Santos is in de afgelopen jaren zowel in binnen- als buitenland flink gestegen. De nieuwe showroom wordt wekelijks op de vrijdagen druk bezocht door consumenten, waarbij natuurlijk gebruik kan worden gemaakt van de meer dan 120 testfietsen, alle met riemaandrijving. Op het nieuwe terrein is bovendien plaats voor een extra hal, waarmee de productie- en opslagcapaciteit nogmaals kunnen worden verdubbeld”,

We geven om kwaliteit en om persoonlijk contact. Santos bouwt Custombuilt fietsen, omdat iedere fietser uniek is. Zo wordt iedere Santos Built for (your) Life.

Onderscheidingen:

  •  Mountainbike van het Jaar, Mountainbike of the Year (SCC 03 with a Rohloff hub and belt-drive)
  •  Vakantiefiets van het Jaar, Tourbike of the Year (The Santos Travelmaster)
  •  Op Pad Outdoor Award (The Santos Travelmaster is awarded with a 'Op Pad Outdoor Award')
  •  Wereldrecord, Worldrecord (James Bowthrope on a Santos Travelmaster)
  •  Op Pad Outdoor Award (Santos mulitfunctionele Petfleshouder, Multifunctional Bottleholder)