opc_loader

Menu

ROHLOFF SPEEDHUB 500/14, de meest duurzame versnellingsnaaf voor de fiets.

Het grootste voordeel vind ik dat je met een Rohloff-naaf altijd kunt schakelen. Dus ook als je stil staat, of je rijdt een berg af en meteen daarna weer steil omhoog, terugschakelen is geen probleem.

Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt. Een ander groot voordeel is dat de Rohloff-naaf nagenoeg onderhoudsvrij is, in tegenstelling tot een derailleursysteem. Bij een Idworx of Santos, zeker met een riem of kettingkast, blijft alles veel schoner. Een Rohllofnaaf blijft onder de zwaarste omstandigheden zoals modder en sneeuw zijn werk doen.

De naaf is oorspronkelijk ontwikkeld voor de onderhoudsvrije mountainbike, maar tegenwoordig de standaard in vakantiefietsen en de laatste jaren ook steeds meer in trek bij woon-werk- fietsforenzen en toer-fietsers. Rohloff AG is het bedrijf van de Duitser Bernhard Rohloff en is de fabrikant. Wij zijn hier op bezoek geweest. Zie ons blog.

Een Rohloff staat voor:

  • Hoge betrouwbaarheid
  • Onderhoudsarm door moderne schakeltechniek en oliebad smering
  • Schakelgemak, één draaigreep voor eenvoudige bediening
  • Degelijk, gaat meer dan 100.000 km mee
  • Geen grote stappen, 14 effectieve versnellingen, geen overlap
  • Stilstaand terugschakelen, schakel van versnelling naar versnelling of verschillende versnellingen in één keer
  • Goedkoop in onderhoud: Onderhoudskosten in 10.000 km: ~ 0,63 € Cent/km – Derailleur ~ 2,7€ Cent/km
     

Een Rohloffnaaf heeft 14 inwendige versnellingen en de naaf zit in het achterwiel. Bernhard stelde zijn Rohloff-naaf in op een bereik van 519%, dit betekent dat de zwaarste versnelling 5,19 keer groter is dan de lichtste. De 14 versnellingen komen wat bereik betreft overeen met een fiets met drie voorbladen en een 9-speed mountainbike-cassette achter. Vooral voor de vakantiefieter is een Rohloff ideaal. Een Rohloffnaaf kan niet verbuigen of verlopen en is veel degelijker dan een achter derailleur.


De Rohloffnaaf is op een vergelijkbare manier maakt als een automatische versnellingsbak van de auto. Dit heet een planetair tandwielstelsel. In onze showroom hebben we een opengewerkt model staan zodat je het goed kan bekijken.

De Rohloff-naaf is niet veel zwaarder dan alle onderdelen van een derailleurfiets, maar het zit bijna allemaal op een plek, wat gelijk opvalt als je de fiets oppakt, het gewicht zit in het achterwiel. Door de nauwkeurige tandwielen, de vele lagers en de oliebadsmering loopt de Rohloffnaaf ongeveer even zwaar als een schoon (!) XT-derailleursysteem. Wanneer een XT-derailleursysteem vuil is, en dat is al snel, loopt het veel zwaarder. De indexering zit in de naaf, dus de naaf kan niet doortrappen omdat de afstelling verloopt. Ook kan een Rohloff niet verbuigen en kan bijna niet stuk. Een Duitser heeft tot nu toe meer dan 160.000 kilometer gereden met één naaf. Op de lange duur is een Rohloff naaf voordeliger doordat je minder onderhoudskosten hebt. Zeker als je kiest voor de combinatie met de Gates Belt Drive. Deze aandrijfriem loopt altijd soepel en hoeft niet gesmeerd te worden. Dus geen vet en viezigheid meer, en de Gates belt gaat zeker 3 keer zo lang mee als een ketting.

Een Rohloff-naaf moet ingereden worden, en is in het begin niet helemaal geruisloos. Om een hoog rendement en een lange levensduur te krijgen heeft Rohloff gekozen voor hele harde tandwieltjes met een rechte vertanding en die maken iets meer geluid dan zachtere afgeschuinde tandwieltjes. De eerste 1000 kilometer maakt hij iets meer geluid en schakelt hij minder soepel. Na het inrijden is de naaf stil tussen de 8 tot en met 14, dit zijn ook de meest efficiënte posities. De 1 op 1 overbrenging is in de elfde versnelling. In zijn 7 draaien alle tandwielen mee en dat geeft iets geluid, wat je ook in zijn 6 nog wel hoort. Deze versnellingen kan je meestal overslaan… De 1 tm 5 hoor je minimaal, maar deze gebruik je alleen bij het klimmen. Dit is zeker niet storend en een eigenschap van de Rohloff.

De Rohloff naaf wordt altijd geschakeld met een draaigreep waar twee kabels (een voor op schakelen, een voor terug) uitkomen. Er zijn twee typen schakelmechanismen. De kabels lopen naar achteren en eindigen bij het schakelmechanisme. Deze zijn bij beide systemen makkelijk los te halen, zodat je altijd je achterwiel eruit kunt halen.  De klik van de versnelling zit dus niet in de schakelaar maar in de naaf zelf. Dat is ook één van de grote verschillen t.o.v. andere versnellingsnaafsystemen. Doordat de klik in de naaf zit, is de naaf niet afhankelijk van de afstelling van de kabel. Eenmaal in de versnelling,kan je er niet meer doorheen trappen.

Een Idworx heeft altijd een uitwendig schakelmechanisme (schakelbox). Dit is een zwart doosje ter hoogte van de as. De kabel van de gripshift loopt rechtstreeks naar deze kabelbox. Het voordeel is dat dit doosje erg makkelijk los te halen is en dat de gehele kabel afgedicht is. Verder kun je hierbij een gewone derailleurkabel gebruiken die door een rembuitenkabel loopt. Die zou je om de 20.000 kilometer uit voorzorg moeten vernieuwen. Als je kabel kapot is en je hebt geen reservekabel, dan kun je de naaf met steeksleutel 8 in elke versnelling zetten die je maar wilt.
Belangrijk is dat je niet schakelt terwijl het zwarte doosje loshangt, dan verspringt het systeem zodat je bijvoorbeeld nog wel van 1 tot en met 12 kan schakelen maar dat de 13 en 14 niet meer pakt.

Een Santos Travel Lite heeft een intern schakelmechanisme. Dit zit in de naaf weggewerkt. De twee kabels lopen vanaf het stuur naar een soort van kroonsteentje met een bajonetsluiting. Die zit weer vast in een andere sluiting die je in één beweging kunt loshalen. Die andere sluiting zit met een 0,9 mm kabeltje naar het interne mechanisme dat bij de as van de Rohloff zit. Hier heb je behalve de gewone derailleurkabel ook een 0,9 m kabeltje nodig. Die moet je om de pakweg 15.000 km. vervangen. Er is een ˜Easy-Set" van Rohloff die het makkelijker maakt om het 0.9 mm kabeltje te vervangen.
Bij het interne schakelmechanisme maakt het bij loshalen en vastzetten niet uit dat je gripshift op het stuur verschuift. Het zoekt ˜vanzelf" zijn 1e en 14e positie op.

Om de 5.000 kilometer of 1 keer per jaar moet je de naaf schoonspoelen en nieuwe olie (25 ml) erin doen. Dat spoelen is vooral de eerste keer belangrijk omdat dan het slijpsel verwijderd wordt. Daarna moet je dit om de 5.000 kilometer, of een keer per jaar herhalen. De naaf kan soms olie zweten, maar dat is geen probleem. Ook kan er wat olie lekken als de fiets een lange tijd op z’n zij ligt. Dit is normaal en niet erg. Mocht je naaf door een lekke oliekering ál zijn olie verliezen dan kan je met een gerust hart aan een fietsvakantie beginnen. Er zit genoeg olie tussen de tandwielen geplakt. I

Hier de video hoe je zelf de olie kan wisselen:

Je kunt om de 5.000 kilometer het tandkransje achter omdraaien, zodat hij andersom inslijt. Je hebt hiervoor wel speciaal gereedschap nodig.
Wij adviseren dit echter niet omdat er vaak een braampje aan het tandwiel ontstaat, wat je oliekeerring van de Rohloffnaaf beschadigd, zodat deze olie gaat lekken.

Voor de techneuten hier alles bij elkaar.

Download hier alle handleidingen. 

Download hier de Nederlandse Rohloff folder.

Klik hier voor de Rohloff site.

 

Prachtig product, zeer mooi gefilmd en zeer goed gepresenteerd.