opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Miriam van den Elshout 
Sinds ruim 3 jaar rijd ik met veel plezier...
Jan Maes 
In januari 2017 heb ik na lang nadenken een...

Pinion P1.18, de revolutionaire versnellingsbak voor de fiets.
 

Een Pinion is een robuust en onderhoudsarm versnellingssysteem  met een groot bereik en een gunstig zwaartepunt in de fiets.

Een Pinion is een versnellingsnaaf met 18 versnellingen die rond de trapas zit, dus in het midden van de fiets. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft daarom een speciaal aangepast frame nodig.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement.

Het gewicht van de Pinion 3.946 gram, versus 2.671 gram bij Rohloff maar het voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft licht. Het is makkelijker om wielen te wisselen voor bv een set winterbanden.

De Pinion heeft 18 versnellingen met een bereik van wel 636%, dat wil zeggen dat de 18e versnelling 636% oftewel 6,36 keer zo zwaar is als de 1e versnelling. Elke versnelling (of vertraging) heeft een verschil van 11,5% met de volgende versnelling. Een Rohloffnaaf heeft een bereik van 526% met tussenstappen van 13,5%. Een derailleursysteem heeft een wisselend bereik met tussenstappen variërend tussen de 6 en 17%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel en werkt zowel met met ketting als riem. Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid en zo minder kans op beschadigingen door bv rotsblokken.

Net als bij de Rohloff zitten de achttien versnellingen van de Pinion in een afgesloten lichtmetalen behuizing. Water en vuil kunnen er niet in, olie niet uit.

Pinion vs Rohloff:

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Betere gewichtsverdeling
  • Stil, ook in de lage versnellingen.
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen), scheelt  toch weer 10 min op 5000km......
  • Duurzaamheid beter???? Pinion zegt het......
  • Pinion beveelt om de 10.000 km een oliewissel aan, Rohloff om de 5.000 km.


Net als bij Rohloff worden de 18 versnellingen bediend met een draaihandvat. Je kan bij beide naven in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en in stilstand schakelen.

Een Pinion moet ongeveer 1000 kilometer ingereden worden. Nieuw rijdt de bak nog wat stoef.

Natuurlijk kan een Pinion naast een ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam.

Onze ervaringen met het Pinion versnellingssysteem:

+ 18 versnellingen

+ Groot bereik

+ Kleine tussenstappen

+ Stil

+ Optimale gewichtsverdeling

+ Zeer degelijk

+ Onderhoudsarm (om de 10.000 km olie verversen)

– Slijtage cranks

– Schakelen onder last

– Zwaar

– Vrijloop


Bikefeeling heeft natuurlijk Pinion testfietsen. Kom langs en ervaar de Pinion zelf!

Pinion heeft ook een  9- en 12-speed variant de P1.12, en P1.9 maar alle fietsen bij Bikefeeling hebben (nog) een P.1.18

Menu