opc_loader

Wensenlijst


Een Pinion is een robuuste en onderhoudsarme versnellingsnaaf met een groot bereik: 636%.

Het zwaartepunt in de fiets ligt gunstig rond de trapas, dus in het midden van de fiets. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloffnaaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft daarom een speciaal aangepast frame nodig. Pinion maakt sinds 2011 versnellingsbakken ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen. Ze werkten bij Porsche en ontwierpen versnellingsbakken.Samen wilden ze de extreem betrouwbare en onderhoudsarme versnellingsbakken van Porsche aanpassen en geschikt maken voor de fietsen. Zo is de Pinion P1.18 ontstaan.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes in een gesloten behuizing die in een oliebad draaien. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn geconstrueerd voor een lange levensduur in combinatie met een zo hoog mogelijk rendement. Inmiddels heeft Pinion de collectie uitgebreid met 6-speed, 9-speed en 12-speed systemen. De C1.12 is een compactere en lichtgewicht variant die van gegoten magnesium is gemaakt i.p.v. CNC gefreesd aluminium. Het bereik van de C1.12 is hetzelfde als de P1.18, maar de stapjes tussen de versnellingen zijn groter. Bij de P1.18 is dat 11,5% en bij de C1.12 is dat 17%. Voor een vakantiefiets reden we de P1.18 aan. De C1.12 is uitstekend voor een E-bike.We hebben diverse Santos en Idworx fietsen met de 18-speed P1.18 versnellingsbak én 12-speed C1.12 in de winkel staan.

Het gewicht van de Pinion 3.946 gram, versus 2.671 gram bij Rohloff maar het voordeel is dat dit gewicht in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Het zwaartepunt komt zo mooi laag en centraal te liggen en het achterwiel blijft licht. Het is makkelijker om wielen te wisselen voor bv een set winterbanden.

De Pinion heeft 18 versnellingen met een bereik van wel 636%, dat wil zeggen dat de 18e versnelling 636% oftewel 6,36 keer zo zwaar is als de 1e versnelling.

Elke versnelling (of vertraging) heeft een verschil van 11,5% met de volgende versnelling. Een Rohloffnaaf heeft een bereik van 526% met tussenstappen van 13,5%. Een derailleursysteem heeft een wisselend bereik met tussenstappen variërend tussen de 6 en 17%.

Een Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes dan een Rohloff.

De Pinion P1.18 beschikt over een relatief klein voortandwiel en een groot achtertandwiel en werkt zowel met met ketting als riem. Het kleinere voortandwiel geeft een extra grote bodemvrijheid en zo minder kans op beschadigingen door bv rotsblokken.

Net als bij de Rohloff zitten de achttien versnellingen van de Pinion in een afgesloten lichtmetalen behuizing. Water en vuil kunnen er niet in, olie niet uit.

Pinion vs Rohloff:

  • Meer versnellingen (18 stuks)
  • Groter bereik (636%)
  • Minder grote tussenstappen (11,5%)
  • Betere gewichtsverdeling
  • Stil, ook in de lage versnellingen.
  • Minder onderhoud (om de 10.000 km olie verversen), scheelt  toch weer 10 min op 5000km......
  • Duurzaamheid beter???? Pinion zegt het......
  • Pinion beveelt om de 10.000 km een oliewissel aan, Rohloff om de 5.000 km.


Net als bij Rohloff worden de 18 versnellingen bediend met een draaihandvat. Je kan bij beide naven in een handomdraai meerdere versnellingen op en af schakelen en in stilstand schakelen.

Een Pinion moet ongeveer 1000 kilometer ingereden worden. Nieuw rijdt de bak nog wat stoef.

Natuurlijk kan een Pinion naast een ketting ook met een Gates Beltdrive uitgerust kan worden. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam.

Onze ervaringen met het Pinion versnellingssysteem:

+ 18 versnellingen

+ Groot bereik

+ Kleine tussenstappen

+ Stil

+ Optimale gewichtsverdeling

+ Zeer degelijk

+ Onderhoudsarm (om de 10.000 km olie verversen)

– Slijtage cranks

– Schakelen onder last

– Zwaar

– Vrijloop

Fietsen met een Pinion versnellingsbak zijn E-bike ready.

Een voordeel van de versnellingsbak in het bracket is dat Pinion perfect combineert met elektrische systemen met een achterwielmotor. Met de accu op de onderbuis krijg je een erg mooie gewichtsverdeling in je E-bike.

Bikefeeling heeft natuurlijk Pinion testfietsen. Kom langs en ervaar de Pinion zelf!