opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Ben en Fien! 
Een aankoop als deze is voor ons maar...
Fred Buermans 
Na 15 jaar op een 26 inch MTB te hebben...
Miriam  
Een berichtje om te laten weten dat ik zo...
Rohloff Logo

Rohloff-naaf Speedhub 500/14

Een Rohloff is een achternaaf met 14 effectieve versnellingen en staat voor: betrouwbaarheid, schakelgemak, zeer weing onderhoud en héél veel fietsplezier .

De 14 versnellingen komen wat bereik betreft overeen met een fiets met drie voorbladen en een 9-speed mountainbike-cassette achter. Deze 14 versnellingen schakel je met één draaihandvat.

De Rohloff-naaf is oorspronkelijk ontwikkeld voor de onderhoudsvrije mountainbike, maar tegenwoordig de standaard in vakantiefietsen en de laatste jaren ook steeds meer in trek bij woon-werk- fietsforenzen en toer-fietsers.

Het grootste voordeel vind ik dat je met een Rohloff-naaf altijd kunt schakelen. Dus ook als je stil staat, of je rijdt een berg af en meteen daarna weer steil omhoog, terugschakelen is geen probleem.

Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt. Een ander groot voordeel is dat de Rohloff-naaf nagenoeg onderhoudsvrij is, in tegenstelling tot een derailleursysteem. Bij een Idworx of Santos, zeker met een riem of kettingkast, blijft alles veel schoner. Een Rohllofnaaf blijft onder de zwaarste omstandigheden zoals modder en sneeuw zijn werk doen.

Een Rohloff staat voor:

  • Hoge betrouwbaarheid

  • Onderhoudsarm door moderne schakeltechniek en oliebad smering

  • Schakelgemak, één draaigreep voor eenvoudige bediening

  • Degelijk, gaat meer dan 100.000 km mee

  • Geen grote stappen, 14 effectieve versnellingen, geen overlap

  • Stilstaand terugschakelen, schakel van versnelling naar versnelling of verschillende versnellingen in één keer

  • Goedkoop in onderhoud: Onderhoudskosten in 10.000 km: ~ 0,63 €Cent/km – Derailleur ~ 2,7€ Cent/km


De Rohloff-naaf is niet veel zwaarder dan alle onderdelen van een derailleurfiets, maar het zit bijna allemaal op een plek, wat gelijk opvalt als je de fiets oppakt, het gewicht zit in het achterwiel. Door de nauwkeurige tandwielen, de vele lagers en de oliebadsmering loopt de Rohloffnaaf ongeveer even zwaar als een schoon (!) XT-derailleursysteem. Wanneer een XT-derailleursysteem vuil is, en dat is al snel, loopt het veel zwaarder. Op de lange duur is een Rohloff naaf voordeliger doordat je minder onderhoudskosten hebt. De ketting loopt recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De indexering zit in de naaf, dus de naaf kan niet doortrappen omdat de afstelling verloopt. Ook kan een Rohloff niet verbuigen en kan bijna niet stuk. Een Duitser heeft tot nu toe meer dan 160.000 kilometer gereden met één naaf.

Een Rohloff-naaf moet ingereden worden. De eerste 1000 kilometer maakt hij iets meer geluid in de 6e en 7e versnelling en schakelt hij minder soepel.
Alle andere versnellingen kunnen in principe onder volle kracht geschakeld worden. Na het inrijden is de naaf stil tussen de 8 tot en met 14, dit zijn ook de meest efficiënte posities. De 1 op 1 overbrenging is in de elfde versnelling.

De Rohloff naaf wordt altijd geschakeld met een draaigreep waar twee kabels (een voor op schakelen, een voor terug) uitkomen. Er zijn twee typen schakelmechanismen, intern en extern. De kabels lopen naar achteren en eindigen bij het schakelmechanisme. Deze zijn bij beide systemen makkelijk los te halen, zodat je altijd je achterwiel eruit kunt halen.  De klik van de versnelling zit dus niet in de schakelaar maar in de naaf zelf. Dat is ook één van de grote verschillen t.o.v. andere versnellingsnaafsystemen. Doordat de klik in de naaf zit, is de naaf niet afhankelijk van de afstelling van de kabel. Eenmaal in de versnelling,kan je er niet meer doorheen trappen.

Om de 5.000 kilometer of 1 keer per jaar moet je de naaf schoonspoelen en nieuwe olie (25 ml) erin doen. Dat spoelen is vooral de eerste keer belangrijk omdat dan het slijpsel verwijderd wordt. Daarna moet je het om de 5.000 kilometer herhalen.

Een Rohllof-naaf blijft onder de zwaarste omstandigheden zoals modder en sneeuw zijn werk doen en heeft een levensduur van minstens 100.000 kilometer.

Artikel 1 tot 15 (van de 15 artikelen). Resultaat:1
Artikel 1 tot 15 (van de 15 artikelen). Resultaat:1
  • cykell-fietsendrager
  • Idworx Logo
  • Rohloff Logo
  • Santos Fietsen Logo