opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Fred Buermans 
Na 15 jaar op een 26 inch MTB te hebben...
Miriam  
Een berichtje om te laten weten dat ik zo...
Piet Verkooijen 
Na een vervelende ervaring met bijgeluiden...

Het Idworx concept is gebaseerd op het Schwalbe Balloon Bike concept. Brede banden met luchtvering zorgen voor comfort zonder dat er vering in het frame nodig is.
De brede banden zorgen er ook voor dat de fiets erg licht trapt. Brede banden hebben namelijk een lagere rolweerstand dan smalle banden bij gelijke druk. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar de theorie en praktijk bewijzen het.

 

Brede banden monteren klinkt eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Een brede band is namelijk minder stabiel. Het is dus aan de ontwerper van de fiets om deze stabiliteit weer terug te bouwen door de geometrie aan te passen. Gerrit Gaastra heeft dat erg goed gedaan.

 

De band is de zwakke schakel in een stijf geheel. Natuurlijk is een brede band met relatief weinig druk niet zo stijf als een smalle met veel druk. Om de band weer stijver te maken kun je of het karkas stijver maken of de luchtdruk verhogen. Idworx kiest voor een brede, soepele band die met relatief weinig druk zeer comfortabel is en licht rolt.

 

De belangrijkste eigenschappen van een band zijn:

  • Grip en profiel
  • Levensduur en antilek eigenschappen
  • Rolweerstand

 

Grip en profiel

Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond. Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt. Op asfalt heeft een gladde band het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubber mengsel nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen. Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.

Zelf fietsen we onze vakanties altijd op de standaard band van de Easy Rohler, de marathon Supreme. Deze band is super op asfalt maar ook op onverharde ondergrond vinden wij het rijgedrag nog uitstekend. En wij fietsen toch zo’n 60% onverhard. Dat komt ook omdat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder. Wel moet je wanneer je b.v. bagage meeneemt de bandendruk iets verhogen om het geheel weer stijver te maken. Je verliest dan wel weer een stukje comfort.
Je moet onderweg een beetje spelen met de bandendruk, op erg slechte weg doet bv een beetje minder druk wonderen voor de grip.

 

Hieronder een foto van een Easy Rohler (marathon supreme) en een Off Rohler, (marathon extreme) na eenzelfde rit door de modder. Ook de modder heeft meer grip!

Levensduur en antilek eigenschappen

Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder maar de lekbestendigheid wordt bij de Marathon Supreme/Extreme/Dureme nauwlijks minder omdat de Kevlar laag de lekbestendigheid geeft. Deze banden zullen ongeveer 10.000 km meegaan. Wat wij regelmatig meemaken is dat mensen met minder dan 1 Bar in de banden bij ons komen. Dit geeft extra slijtage op de zijwanden, net als uitdroging en door fietsen met zware belasting. Deze kunnen het dan begeven lang voordat het profiel op is.

 

Kevlar weefsel zoals gebruikt in de  Schwalbe Marathon Supreme/Extreme/Dureme  is zeer dicht geweven en zorgt voor een goede lekbestendigheid.  Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed.

 

Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?

Rolweerstand wordt voor een groot gedeelte  bepaald door de vervorming in de band. De mate waarin deze vervorming  plaatsvindt is o.a. afhankelijk van druk, breedte, formaat, kwaliteit en ondergrond. 

   

In het eerste plaatje kun je zien dat wat er met een smalle band gebeurd als deze belast wordt. Over een lang gedeelte van de band wordt de band afgevlakt. Hierdoor is de band in de draairichting niet meer rond waardoor er weerstand ontstaat.

 

In het volgende plaatje is te zien wat er met een brede band gebeurd als deze wordt belast. De band wordt over een kortere lengte afgevlakt, waardoor de rolweerstand lager is dan bij de smalle band. Hoe ronder de band blijft, hoe lager de rolweerstand 

 

Ook het formaat (hoogte) van de band speelt nog een belangrijke rol in de weerstand. Dit heeft ook weer te maken met de vervorming in de band. Daarnaast rolt een grote band gemakkelijker over obstakels. Een kleinere band rijdt er meer tegenaan, waardoor er meer wordt vertraagd.

 

Het comfort is sterk afhankelijk van de druk in de banden. Hoe hoger de druk, hoe stugger de band wordt. Hierdoor kunnen de trillingen minder worden geabsorbeerd.

 

Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?

  • Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt, en meer druk geeft minder rolweerstand.
  • Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
  • Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
  • Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.

 

Er gaan op Internet één hardnekkig verhaal de ronde dat de Easy Rohler zou slingeren en zwalken met bepakking. Dit was een incidenteel geval en betrof uiteindelijk een productiefout in de naafdynamo, er was iets niet goed  met de spoel. Dat veroorzaakte een shimmy die werd 'opgedekt' door een te lage bandenspanning. De shimmy heeft altijd een oorzaak, bv de naafdynamo maar het kan ook aan het wiel zelf liggen, of losse tassen, slappe dragers, etc.
Ook belangrijk is de gewichtsverdeling van de bagage: ca. 50:50 voor en achter en voor laag. Stuurtassen zo licht mogelijk houden, het gewicht zo laag mogelijk houden en naar voren brengen reduceert het merkbaar worden van de shimmy duidelijk.