opc_loader

Menu

Son en Edelux

Schmidt Original Naafdynamo's
Naafdynamo's zijn niet nieuw. En de Schmidt Original Nabendynamo is ook niet de enige naafdynamo die momenteel verkrijgbaar is. Maar het is al meer dan 10 jaar de beste, als je tenminste prijs stelt op degelijkheid en rendement. Een SON levert al bij lage snelheden veel licht, levert ook bij hoge snelheden nauwelijks extra weerstand op en bij uitgeschakeld licht al helemaal niet!
De Son Deluxe Wide Body naafdynamo is speciaal met en voor Idworx gemaakt. Door de maximale flensbreedte wordt de zijdelingse stijfheid van het wiel duidelijk voelbaar verhoogd ( afhankelijk van de vergeleken naaf tussen de 10 en 35%)

Waarom een SON naafdynamo?

  • Doet het altijd, ook in modder en sneeuw, als gewone dynamo's het af laten weten
  • Onovertroffen lichte loop (en 'geen' weerstand bij licht uit), maximaal rendement
  • Comfortabele bediening met schakelaar op de koplamp. Het achterlicht kan op de koplamp worden aangesloten, en gaat dan mee aan en uit.
  • Stil
  • Degelijke bekabeling
  • Zeer lange levenduur zonder onderhoud
  • Te combineren met uitval-as
  • Bruikbaar met iedere band (doet het zelfs met een lege!)
  • Loopt niet leeg als je het licht aan laat staan, is altijd 'opgeladen'
  • De enige naafdynamo met 5 jaar garantie, ook op de lagers!

 

De techniek van de SON naafdynamo:

Deze text is geschreven door Marten Gerritsen van M-Gineering.
Voor zijn website zie:https://www.m-gineering.nl/sindex.htm

De SON naafdynamo is van het type klauwenpooldynamo, zoals die in practisch alle gewone dynamo's ook toepassing vind. Hij is echter zo gedimensioneerd dat bij veel lagere toerentallen reeds voldoende vermogen wordt opgewekt. Daarbij is niet echt gestreefd naar een compacte vorm (tussen de vorkeinden is plek zat) maar er is wel goed op het gewicht gelet.
Onder belasting levert de dynamo een spanningsverloop, dat vanaf een bepaalde snelheid een grenswaarde (bv 7.0 volt) niet overstijgt. Een electronische regeling, bijvoorbeeld met vermogen opsouperende Zehnerdioden is dus niet nodig. Draai je met de hand aan de as van de dynamo, dan zal de as voor het gevoel niet mooi rondlopen. Door de elkaar aantrekkende en afstotende magneten en poollichamen zoekt de as zoekt voortdurend een 'dal' op. Onbelast zijn de hierdoor optredende energieverliezen minimaal, dankzij de hoogwaardige magneten en het speciale blikpakket. Eerst op het moment dat de stroomkring gesloten wordt, en de dynamospoel als elektromagneet gaat werken wordt mechanische energie omgezet.

Een andere opvallende eigenschap van de SON is het geknipper bij lage snelheid (tot ca 8 km/h). Dit wordt veroorzaakt door de -dan- lage frequentie van de opgewekte stroom. Als fietser heb je er geen last van, en cosmetische oplossingen gaan ten koste van het rendement. Een bijkomend voordeel is dat de fietser zo beter opvalt, op het moment dat er toch al weinig licht voorhanden is.

De naaf is gelagerd op twee afgedichte diepgroefkogellagers. Een lager is zo gemonteerd dat axiale verschuiving mogelijk is, zodat de lagers niet kunnen verklemmen. Dit is in de werktuigbouw een gangbare oplossing, maar in de fietstechniek bijzonder! Ook bijzonder voor fietsnaven met machinelagers is de extra stijve as en de extra afdichting voor het lager. In het onwaarschijnlijke geval dat een lager moet worden vervangen, kan de komplete unit met een adapter uit de naaf worden geschroefd. (bij de oude modellen SON en de lichtgewicht XS moet de naaf eerst worden uitgespaakt).

 
De holle as is gemaakt uit een hoogwaardige RVS kwaliteit. Standaard wordt de SON met een cro-mo 5mm inbus as geleverd, maar je kan ook een gewone uitvalas gebruiken.

Electrische installatie
Omdat de dynamo altijd meedraait, kan de verlichting door het sluiten van de stroomkring ingeschakeld worden. Bij de voor naafdynamo's gebruikelijke koplampen is de schakelaar in de koplamp geintegreerd. Dit is een betrouwbare oplossing die bovendien makkelijk te monteren is. De door SON ontwikkelde koplampen zijn bovendien voorzien van een vast aangebrachte coaxkabel, waarbij de spanningvoerende draad door de massaomhulling beschermd wordt. Twee 'echte' 4.8mm stekers completeren de aansluiting op de dynamo.
Als achterlicht is een zuinig en onverslijtbaar LED achterlicht aan te bevelen, zoals bijvoorbeeld de 4D-lite plus of Dtoplight plus met standlicht van B&M. Het achterlicht wordt met ministekkers (2.8mm) op de koplamp aangesloten.
Wil je helemaal automatich dan zijn er ook automatisch ontstekende koplampen verkrijgbaar met een licht-donker sensor. Bij mist moet je dan echter nog steeds zelfs zo verstandig zijn het licht in te schakelen.

Vermogen
Net als bij andere goede dynamo's is de door de Son geleverde vermogen- en spanningscurve geheel conform de richtlijnen voor de Duitse typegoedkeuring. De mechanische verliezen zijn echter om een factor twee kleiner. Het inschakelen van de verlichting is daarmee practisch onmerkbaar geworden.

Schmidt original?
Direct aangedreven naafdynamo's bestaan al heel lang (bv Sturmey Archer) Maar pas in 1992 lukte het Wilfried Schmidt een naafdynamo te ontwerpen die en 3 watt kon leveren, en niet veel meer woog dan een voornaaf plus dynamo. Sinds 1995 is Wilfried Schmidt zelf begonnen met produceren. Alleen zo kon aan zijn kwaliteitseisen worden voldaan. Inmiddels zijn er ook diverse concurenten op de markt, die zonder uitzondering goedkoper zijn, maar ook veel minder presteren. En Schmidt blijft werken aan verbeteringen, de nieuwste versie is kleiner en lichter, en de onbelaste verliezen konden zelfs weer gehalveerd worden.

Alle Idworx fietsen met licht zijn afgemonteerd met een Son Edelux, 80 lux, 85 gram, 49mm diameter.


Deze lamp is ontworpen voor gebruik met een dynamo, en er komt voor een dynamokoplamp een waanzinnige hoeveelheid licht uit. Een klein detail is de Idworx lamphouder, CNC gefreesd uit aluminium en laat de kabels perfect verlopen.

Extra robuust (enige koplamp met 5 jaar garantie) gekoelde 3 watt LED voor maximale levensduur en opbrengst, met een 3 standen magneetschakelaar met wanten te bedienen, (aan, uit, sensor)

De Edulux geeft geen strooilicht (voordeel bij mist) en duidelijk licht-donker scheiding voor tegenliggers, heeft een standlicht (dooft automatisch na ca 5 minuten, is niet zelf uit te zetten) en aansluiting voor een achterlicht.

Voor meer informatie, zie: https://www.nabendynamo.de/produkte/Edelux.html

 

Als je in een rijwielhandel voor een display met verlichtingsproducten staat, dan is het lastig om de lichtopbrengst of helderheid van de lampen te vergelijken: sommigen gebruiken de term Lumen, anderen Lux of Candela. Laten we enig licht werpen op deze materie:
LUMEN (lm)
Lumen is de eenheid die gebruikt wordt om de lichtstroom te meten van een lichtbron. Lichtstroom verwijst naar de hoeveelheid licht. Het is de belangrijkste term die gebruikt wordt voor het omschrijven van de prestatie van een lamp. Het verwijst naar de mate van licht of lichtenergie die een lichtbron werkelijk uitstraalt. Maar wat wordt er gemeten?
Sommige fabrikanten duiden hiermee de lichtstroom aan van hun gebruikte LED of gloeilamp en verzwijgen dat die aanzienlijk wordt verminderd door verlies van lichtopbrengst in de reflector of in het optische systeem (soms meer dan 30 %).
 
LUX (1Lux = 1lm / 1m²)
Lux is de eenheid die de verlichtingssterkte meet van een lichtbron. Deze verwijst naar de intensiteit waarmee een oppervlak wordt verlicht (d.w.z. het verlichte gebied). De term heeft zijn oorsprong in de fotografie en de lichtkunst. Er zijn duidelijke regels waaraan de verlichting van werkomgeving, supermarkten en wegen moet voldoen. Verlichtingssterkte wordt gemeten met luxmeters.
 
CANDELA (cd) (1 lux = 100 cd*)
Candela is de eenheid die de lichtintensiteit meet van een lichtbron. Simpel gezegd, de lichtintensiteit
verwijst naar de sterkte van de lichtbundel in een bepaalde richting. Die hangt af van de lichtstroom (de hoeveelheid licht) en van de hoek van de lichtstraal. De term lichtintensiteit staat voor dat gedeelte van de lichtstroom dat in een bepaalde richting schijnt. (*gemeten op een afstand van 10 m)