Deze super vakantiefiets met schijfremmen en Rohloffnaaf heet de All Rohler Lady.
De All Rohler Lady is erg comfortabel, oersterk, onderhoudsarm én je kan probleemloos schakelen met de geweldige Rohloff-naaf. Dit maakt hem tot een ideale metgezel voor al je fietstochten
Nadat ik, Hetty van Bikefeeling, 8 jaar op een Easy Rohler had gefietst ben ik gegaan voor een mooie oranje All Rohler Lady. Dus veel eigen ervaring in huis!
Deze AR-Lady is een zeer comfortabele en avontuurlijke fiets die uiterst zeker aanvoelt. Zeer strak in de bochten en geschikt voor al je bagage. De fiets zit tussen de Easy Rohler-Evo en de Off Rohler-Evo in, dus iets meer off road dan een ER maar nog niet zo ruig als een OR. De geometrie is zeer doordacht en levert een optimale fietshouding op en is naar eigen wens aan te passen van ontspannen naar sportief, maar altijd comfortabel. De rijeigenschappen zijn uitstekend. Lekker stabiel rechtdoor en toch goed wendbaar. Zoals alle fietsen van Idworx zijn er geen overbodige toevoegingen en is elk onderdeel van een extreem hoog kwaliteits niveau. Om de collectie overzichtelijker te maken zijn de belangrijkste punten van de Travel en de Urban vanaf nu met elkaar gecombineerd. Het resultaat is een topklasse basismodel wat met diverse opties opgewaardeerd kan worden.
In dit filmpje het 2020 AR Lady frame met de platte bovenbuis in de kleur Shady Grey.
De fiets in het filmpje heeft Hope schijfremmen. Deze zijn speciaal voor Idworx gemaakt en extra groot (203 mm) en extra dik (3,2 mm!) uitgevoerd. Ze zorgen voor een veilig remgedrag in de snelste en langste afdalingen met volle bepakking, deze schijfremmen zijn erg geschikt voor een vakantiefiets. Ook zie je de steekas, een stevig systeem wat beter om kan gaan met de krachten op de wielen. Bij een steekas steek je de as door het frame en het wiel, draai deze een kwartslag en vervolgens ‘knijp’ je hem dicht zoals je gewend bent bij de snelsluiter. Daardoor zit de as zit altijd op exact de juiste plaats en met dezelfde kracht vast. Het frame is beschermd met extra hulsjes waar de steekas invalt.
Bijna al onze idworx fietsen worden geleverd met de Gates beltdrive. Schoon, en nóg minder onderhoud! Om een tandriem door het frame te krijgen is de all Rohler uitgevoerd met een deelbaar achterpad aan de kettingzijde van het frame. Door het verwijderen van een schroef kunnen de rechter liggende en staande achtervork ver genoeg uit elkaar gedrukt worden zodat de riem ertussendoor kan.
Om de ketting of tandriem op spanning te kunnen zetten zit er een excentrische trapas in het frame. Hiermee is gegarandeerd dat het achterwiel altijd recht in de achtervork zit. Een perfecte uitlijning is bij een tandriem namelijk erg belangrijk. De grote bus in het bracket kun je eenvoudig met een inbussleutel draaien, waardoor de trapas iets verschuift en de ketting of riem op de juiste spanning komt. Hiermee kan, indien nodig, ook de uitlijning van de tandriem gecorrigeerd worden. Dit is heel goed zelf uit te voeren en bij aflevering van de fiets leren wij je, indien gewenst, hoe je dit zelf kunt doen.
De voordelen van een riemaandrijving (belt-drive):
- Geen onderhoud. Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft bijna niet nagespannen te worden. Als er vuil op de riem zit, is afspoelen voldoende.
- Lichter in gewicht. De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt ongeveer 250 gram.
- Gaat langer mee. Zeg drie keer zo lang als een ketting onder dezelfde omstandigheden.
- Als hij niet bevalt, kan je de fiets terugbouwen naar Rohloff-achterkransje, voorblad en ketting…
Het geheel van dynamo, voor- en achterlicht bestaat uit een idworx kabelboom. Als je het voorwiel eruit wilt halen hoef je geen draadjes los te maken, het is een stekkerloze verbinding. De Edelux II koplamp geeft erg veel licht en is er dus niet alleen om gezien te worden, ook het achterlicht is van ver zichtbaar. De naafdynamo kan ook stroom leveren voor een USB poort op je fiets, hier een Plug.
De bekabeling van het achterlicht gaat buitenom en door de bagagedrager naar het achterlicht. Dit zorgt voor een probleemloze bedrading. Zie ook de mooie koplampbevestiging en steun.
Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Darim vakantie velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm brede banden. Comfortabel op asfalt maar vooral op slechte weg. De brede spatborden met goede bevestiging maken het geheel af.
Wat maakt deze All Rohler nog meer een duurzame vakantiefiets?
- Het Rohloff versnellingsysteem, 14 versnellingen in de achternaaf. Altijd zeker schakelen onder alle omstandigheden zelfs in stilstand. Goed voor 100.000 probleemloze kilometers en levenslange garantie voor de eerste eigenaar.
- Een Idworx heeft altijd dubbele nokken voor de Tubus Duo voordrager.
- De voordrager van Tubus is goed voor 15 kilo bagage en de achterdragers mag 40 kg aan bagage dragen.
- Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager die de achterdrager extra stijf maakt en meer stabiliteit moet geven.
Idworx DaRim LaW velgen. Dit zijn hoge carbon velgen die superstijf en erg licht zijn.
Idworx heeft nieuwe DaRim LaW velgen als optie op een aantal modellen. Dit zijn hoge carbon velgen die superstijf en erg licht zijn. Je kunt ze met tubeless banden rijden. Onze voorkeur hebben echter binnenbanden; niet het geknoei met de antilekvloeistof.