De idworx oPinion-E staat voor een sterke, krachtige, duurzame en onderhoudsarme E-bike. Het verschil met de nieuwste eT is Duurzaamheid.
Motor, bedienpaneel, kabels en de accu zijn géén geïntegreerde onderdelen van de fiets. Hierdoor blijft het altijd mogelijk om bepaalde onderdelen, of het gehele systeem, los te koppelen en te vervangen. Of je woon-werk met de E-bike te rijden en met een extra achterwiel van je E-bike tijdelijk een echte vakantiefiets te maken zonder ondersteuning. Bij een geïntegreerde accu va de eT is dit niet mogelijk!
De idworx oPinion Ti-E is de titanium versie van idworx onderhoudsarme en uiterst duurzame oPinion-E.
Deze E-bike heeft een titanium frame van de hoogste kwaliteit. Het is exact dezelfde fiets als de trekking fiets oPinion Ti opgewaardeerd met de Alber Neodrives achterwiel aandrijving Z20, de nieuwste generatie.
idworx + Alber Neodrives = idworx E-bike
De Alber Neodrives is een achterwielmotor. De 250 Watt achterwielmotor heeft een maximum koppel van 40 Nm en draait geheel geruisloos en trillingvrij. Achterwielmotoren rijden erg fijn. Ze geven een natuurlijk rijgevoel en vormen geen extra belasting voor de transmissie, omdat zij de kracht direct op het wiel overbrengen in plaats van op de trapas, tandwielen en ketting of tandriem. De elektromotor is bijna onderhoudsvrij en indien nodig zijn de lagers van de as vervangbaar.
De fietsen zijn in Aluminium- en Titanium frame leverbaar in Man: M(52), L(56), XL(60), XXL(64) en Lady: M(52), L(56)
Elektrische ondersteuning geeft meer rijplezier. Let op: Het is wel verslavend! Op de Eco-stand (stand 1 van 5) is de ondersteuning altijd merkbaar aanwezig. Deze helpt je al goed bij tegenwind en tegen korte klimmetjes op. De sensoren in de motor zorgen ervoor dat je tijdens een pittig stukje op en neer bijna nooit naar een hogere stand hoeft over te schakelen. Zodra je steviger op de pedalen gaat staan, reageert de motor direct met extra vermogen wat fijn aanvoelt. Op de hoogste stand hoef je eigenlijk alleen de trappers nog maar rond te draaien....
Deze oPinion-E heet hetzelfde, sterk verbeterde, E-systeem als de eT.
Het komt erop neer dat er drie onderdelen die het meeste problemen gaven er niet meer op zitten. Het display, de Note en de bedienknop. De Note zorgde ervoor dat de accu en de motor dezelfde taal spraken als het display en het bedienpaneel. Maar deze vertaalcomputer wist het soms niet meer...
Deze zijn nu vervangen door een nieuw bedienpaneel wat dezelfde taal spreekt als de accu en de motor:
Deze nieuwe Neodrives knoppen bedien je eenvoudig met je duim, zonder je hand van het stuur te halen.
Wat blijft zijn de vijf verschillende niveaus ondersteuning. Deze zijn aan te passen aan je wensen. Dus in plaats van 20-40-60-80-100% ondersteuning kan je bijvoorbeeld kiezen voor 5-10-20-35-50%. Met de 5% fiets je dan zoals op een gewone fiets, deze vangt het extra gewicht op. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om ook nog zelf te fietsen. Beter voor je conditie en gezondheid!
Het is zelfs mogelijk om op de motor af te remmen en daarmee wat energie terug te winnen. Bergaf kan je de motor in één van de drie negatieve ondersteuningsstanden zetten. De motor werkt dan als een dynamo en laadt de accu een beetje bij. Je fiets remt dan flink af op de motor, ideaal om in de langere afdalingen je remmen te ontlasten. De min knop moet je dan ingedrukt houden tijdens het dalen. Dan ga je van b.v. +3 in een keer naar -1. Bij een maal op de plus knop drukken ga je uit de min 1 en het systeem gaat dan terug naar de +3 stand waar deze in stond.
De accu op de onderbuis heeft een inhoud tot 612 Wh. Hoe ver kan ik daarmee fietsen? Deze vraag horen we altijd. De actieradius is echter van veel factoren afhankelijk. Gewicht van berijder+bagage, het rijgedrag, de mate van ondersteuning, het terrein en weersomstandigheden, de bandenspanning om er een paar te noemen.
De idworx oPinion E heeft een Pinion versnellingsbak in het bracket. Daarom past de motor mooi in het achterwiel. Voor een goede gewichtsverdeling wordt de accu op de onderbuis geplaatst. Deze fiets is geschikt om met elektrische ondersteuning dagelijks naar het werk te fietsen, maar ook voor lange recreatieve tochten of fietsvakanties. De 12 versnellingen van de Pinion C1.12 versnellingsbak zijn voor de meeste mensen ruim voldoende. De 18-speed P1.18 optie is fijn als je kleinere stapjes tussen je versnellingen wilt, maar echt nodig is het niet want door het hoge koppel van de elektromotor heb je niet zo veel versnellingen nodig met het bereik van 600%
Remmen doet de oPinion voortreffelijk. De goedkopere Shimano XT schijfremmen remmen in principe net zo goed als de Big Disc Hope schijfremmen. Deze extra dikke schijven kunnen wel veel beter tegen een stootje! Helaas kan iedere schijfrem wel eens piepen. Hoe dit op te voorkomen of op te lossen leren we je bij de gratis instructiebeurt.
Een bandenwissel is makkelijk bij een Neodrives. Ten opzichte van een normaal wiel hoef je maar één extra handeling uit te voeren. Je maakt eerst de motorstekker los, opent de Quick-release en neemt het wiel eruit.
De verlichting is erg goed. Lekker fel en ver en breed schijnend.
Heb je nu een niet-elektrische idworx en ben je aan een E-bike toe? Bikefeeling kan het elektrische systeem met achterwielmotor in je Pinion-fiets bouwen. Op het moment dat jij er aan toe bent. En de fiets blijft ook zonder het elektrische systeem bruikbaar! Bikefeeling kan de elektrische delen altijd verwijderen en een normaal achterwiel plaatsen.
Je zou er een los gewoon wiel bij kunnen kopen. Dan kun je zelf kiezen of je mét of zonder ondersteuning wilt fietsen. De motor monteer je dan voor je woon-werkverkeer en je gaat op fietsvakantie zonder. Of andersom natuurlijk....
Wil je meer weten over de Idworx E-bikes, of ben je benieuwd naar hoe zo'n idworx met Pinion en Neodrives rijdt? Maak snel een afspraak bij Bikefeeling en ervaar het zelf.