opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Fred Buermans 
Na 15 jaar op een 26 inch MTB te hebben...
Miriam  
Een berichtje om te laten weten dat ik zo...
Piet Verkooijen 
Na een vervelende ervaring met bijgeluiden...
idworx-opinion-travel-spec-wit-pinion

Idworx oPinion travel spec

De Rohloffnaaf heeft zich al bewezen. We hebben de  Pinion ondertussen 5000 Km getest.

Met 3000 KM woon-werk verkeer en 2000 km fietsvakantie door Sri Lanka durven we te zeggen dat het een prima alternatief kan zijn voor de Rohloff.

Kom langs voor onze eerlijke ervaringen en wanneer wel, of misschien toch niet, voor een Pinion te kiezen. Want we hebben inmiddels echt vertrouwen in de Pinion, maar hij is niet voor iedereen geschikt.

€ 5.945,00
Idworx
kleur
Maat
x

De Idworx oPinion was de eerste idworx trekkingfiets met een pinion versnellingsbak. De oPinion is gebaseerd op de All Rohler, maar heeft in plaats van een Rohloff-naaf de nieuwe Pinion P1.18 versnellingsbak met 18 versnellingen in het bracket.

De oPinion is gebouwd voor de zwaardere trektochten, hij rijdt dankzij zijn grote, 55mm dikke Schwalbe Almotion banden, comfortabel op alle soorten wegen.

De Idworx oPinion is standaard uitgerust met:

  • Pinion versnellingsbak, zwart geanodiseerd. Zeer robuust, duurzaam en onderhoudsarm.
  • SON naafdynamo met extra brede body voor een sterker wiel.
  • Schwalbe Almotion allroad banden, 28 inch, 55mm breed.
  • Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels, remleidingen en de bovenbuis niet meer kunnen beschadigen bij een val.
  • Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm brede banden.
  • Tubus bagagedrager. Oerdegelijk en sterk.
     


De Idworx oPinion wordt gefabriceerd in twee uitvoeringen: de "Travel Spec" en de"Urban Spec".

De Travel Spec is qua uitrusting gelijk aan de All Rohler, waarvan hij is afgeleid.

  • Idworx’ eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter.
  • Hope Tech Evo V2 remklauwen en -grepen.
  • 55 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Tubus Duo lowriders.
  • Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager voor meer stabiliteit.

De Urban spec is een minder heavy-duty  versie voor touring en woon-werk verkeer.

  • Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter.
  • Shimano XT remklauwen en -grepen.
  • 50 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Geen lowriders (wel een optie)
  • Standaard Tubus achterdrager zonder brace.

De Travel is vooral comfortabel in te stellen voor lange ritten, de Urban staat sportiever afgesteld.
 

Nieuwe extra stijve tapered voorvork (1/1/8 - 1/1/2) Cane Creek gelagerd.
Let ook op het verbeterde beschermkapje van de optionele plug.

Nieuwe verbeterde koplampsteun.


Gesmeed uitvaleind met 15mm steekas en 110mm inbouwruimte. Dit maakt het mogelijk de flensafstand van 50 mm naar 58 mm te verbreden waardoor het wiel perfect symmetrisch, en daardoor stabieler wordt. Idworx eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter en Hope Tech remklauwen en -grepen en stekkerloze Son naafdynamo.


Optioneel door Idworx ontwilkkelde 'DaRim LaW' Carbon velgen. Dit zijn hoge carbon velgen die superstijf en erg licht zijn en volgens Gerrit sterker dan aluminium velgen. Deze kunnen met tubeless banden gereden worden. Een reparatieset wordt in de handvaten meegeleverd.

De Pinion zit ingebouwd in het aangepaste All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt. De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden.

De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd.  De Pinion is een alternatief voor de 14-versnellingsnaaf van Rohloff, beide worden gemaakt in Duitsland. Lees hier meer over de Pinion


Specificaties en geometrie oPinion travel spec generatie 2.2 2018

Model oP travel
Frame Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, belt-ready, verstelbaar, zelfrichtend, 10 mm steekas, 135 mm inbouwbreedte
Montage rem  Disc, IS2000
Montage trapas (Pinion)
Montage zijstandaard Pletscher Comp 18 mm
Specials iSR stuuruitslagbegrenzer, asymetrische achtervork
Uitvoering/maat man: M(52), L(56), XL(60), XXL(64)
Voorvork Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, 15 mm steekas, 110 mm inbouwbreedte, geschikt voor stekkerloze naafdynamo 
Montage rem  Disc, IS2000
Vorkbuis tapered 1/1/8" - 1 1/2", geanodiseerd
Balhoofdstel Cane Creek, ZS44/EC44/40
Specials extreem stijf, verbeterde lamphouderbevestiging, dubbel montagepunt lowrider
Versnelling Systeem Pinion 1.18 trapas
Versnellingen/ versnellingssprong 18/11,5%
Kettingblad/ achtertandwiel idworx Long Life 35 tanden/idworx Long Life 35 tanden
Ketting extra geharde idworx KMC X1
Cranks Pinion 175
Trapas (Pinion)
Remmen Remsysteem Hope Tech Evo V2
Remschijven idworx Disc 203/3 mm
Wielen Voornaaf idworx SON naafdynamo, Disc, 110 mm inbouwbreedte, 15 mm steekas, stekkerloze uitvoering
Achternaaf Pinion H2R singlespeednaaf, 10 mm steekas
Velgen 28" DaRim Disc II, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 25 mm
Spaken/nippels Sapim Race/messing
Banden Schwalbe Marathon Almotion, 55/622, TLE (Tubeless Easy) *
Verlichting voor SON-idworx Edelux II koplamp met stekkerverbinding, idworx CNC lamphouder
achter B+M Toplight line plus
Stuurpen Dirt dox, 640mm /31,8 mm/9°
Zadelpen Dirt dox 27,2/350 mm
Zadel idworx trekking man
Handvatten Ergon GP3 met mini bar ends*
Bel Billy
Bagagedrager achter/voor Tubus Logo/Tubus Duo
Abus Amparo frameslot *
Spatborden idworx SKS CAB 65
Specials idworx kabelboom
The Brace bagagedragerversteviging
Opties USB-aansluiting The Plug USB-aansluiting
Riemaandrijving CDX Beltdrive (39/32)120T
carbonvelgen idworx DaRim LaW carbonvelg 29", binnenbreedte 32 mm, incl. tubeless kit *
Remmen Shimano XT 3 vinger
Kettingbeschermer Dacover
Zadelpen
Kleuren Standaard glanzend zwart
Tweede kleur wit
Speciale kleur mean green, oranje
Gewicht 17,3 kg
Tubeless kit: tubeless ventiel, tubeless melk, SAHMURAI S.W.O.R.D. tubeless reparatie kit   * Bij optie idworx DaRim LaW carbonvelgen: 50 mm banden, ESI grips, geen frameslot

frame­maat (A) balhoofdbuis (B) balhoofdhoek (C) vorksprong (D) BB-drop (E) liggende achtervork (F) effectieve bovenbuis (G) zitbuishoek (H) Stack Reach
oP M (52) 134 70,5 45 80 463 600 73,5 606 415
oP L (56) 164 70,5 45 80 463 604 73 634 410
oP XL (60) 204 70,5 45 80 463 622 72,5 672 410
oP XXL (64) 249 71 45 75 463 641 72 712 410

De nieuwe oPinion trekkingfiets komt met een nieuwe, door Gerrit Gaastra ontwikkelde band:

Marathon Almotion – Schwalbe’s snelste trekkingband

Gerrit Gaastra heeft een nieuwe trekkingband voor Schwalbe ontwikkeld. De Marathon Almotion. Dit is de snelste trekkingband die Schwalbe ooit gemaakt heeft en loopt maar liefst 30% lichter en is sneller dan de Schwalbe Marathon Supreme, Big Apple en Big Ben. De almotion heeft een lekbestendigheid van level 4 op de Schwalbe schaal van zes.

Dit zullen we gaan merken op een zwaar beladen trekkingfiets.Een verbetering van de rolweerstand vanaf 8% voel je al, dus  zal een verlaging van de rolweerstand met 30%  zéér goed voelbaar zijn. Aldus Gerrit.
 

Om een band een zo laag mogelijke rolweerstand te geven dient de band makkelijk te kunnen vervormen. Hij moet zonder veel energieverlies over oneffenheden krullen, zodat de fiets niet opgetild wordt door richels en steentjes, want dat kost energie. De fiets moet vlak door blijven gaan en de band moet de hobbeltjes glad strijken. Hoe soepeler de band als luchtvering werkt, hoe beter. Naast een lage rolweerstand levert dit ook lekker veel comfort op.
 

Het profiel is ontworpen om voldoende grip te bieden op nat wegdek en op zandpaden, gravelwegen en schelpenpaadjes. De noppen in het midden zijn groot voor een lage rolweerstand op asfalt en de kleinere noppen aan de zijkant bieden extra grip op losse ondergrond. De noppen zijn bewust heel klein gemaakt zodat de band makkelijker kan vervormen.

De Almotion komt in vier maten: 26-inch, 55 mm breed en 28-inch in de breedtematen 40 mm, 50 mm en 55 mm. De tubeless versie komt uitsluitend in 40mm.  De Idworx trekkingfietsen met dikke banden zullen voorlopig een binnenband houden.

We hebben een oPinion Travel spec in de maat M, L en XL als testfiets staan.

Foto's van klanten:

Op pad testte 6 fietsen met een Pinion versnellingsbak. De Idworx oPinion komt als winnaar uit de test.

Hier het Op Pad filmpje van een eerdere test:

Idworx oPinion travel spec
Recensie 1 tot en met 2 (van de 2 recensies). Resultaat: 1

hallo hetty/lauran
ik heb mijn opinion intussen behoorlijk uitgeprobeerd (ong.6500km).
veel in noord frankrijk waar ik de in de heuvels goed de prestaties van mijn fiets kon beoordelen.
ten eerste het sckakelgemak van de versnellingsbak was een genot bij het klimmen en dalen.
de rijeigenschap is prima en riemaandrijving is voor mij een goede optie geweest t.o.v.een ketting.
kortom een degelijke en comfortabele vakantiefiets waar ik volgend jaar weer een rondje frankrijk hoop te maken.
groeten
bert hartog

Beoordeling: [5 van de 5 sterren]

Na jaren op een Santos gereden te hebben nu overgestapt op de Idworx. Kort samengevat: een overstap van zeer goed naar uitstekend. Pinion bevalt nog beter dan de Rohloff. Groter bereik én... geen ruis in de lage versnellingen.

En als je dan toch een vakantiefiets koopt, adviseer ik Hetty en Lauran. Bij de onderhoudsbeurten krijg je gelijk les hoe je zelf dingen kan doen onderweg.

Mijn typering van Bikefeeling: deskundig, servicegericht, eerlijk advies en ontzettend klantvriendelijk.

Beoordeling: [5 van de 5 sterren]
Laatst bekeken items