opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Fred Buermans 
Na 15 jaar op een 26 inch MTB te hebben...
Miriam  
Een berichtje om te laten weten dat ik zo...
Piet Verkooijen 
Na een vervelende ervaring met bijgeluiden...
Idworx oPinion Ti travel spec

Idworx oPinion Ti travel spec

De Rohloffnaaf heeft zich al bewezen. We hebben de  Pinion ondertussen tienduizend kilometer getest. Met 8000 KM woon-werk verkeer en 2000 km fietsvakantie door Sri Lanka durven we te zeggen dat het een prima alternatief kan zijn voor de Rohloff. Maar de Pinion is niet voor iedereen geschikt. Waarom leggen we je graag uit bij een testrit zodat je het kan ervaren of een Pinion bij je past.

€ 8.245,00
Idworx
Maat
x

Titanium vakantiefiets de oPinion Ti van Idworx. De oPinionTravel specificatie is gelijk aan de All Rohler Travel maar dan van titanium en met een Pinion. Zoals de naam al zegt is de Travel comfortabel in te stellen voor lange ritten.


Gerrit Gaastra: “De oPinion Ti is de beste vakantiefiets die wij ooit gebouwd hebben. Zonder overbodige luxe, maar met perfecte, onverwoestbare onderdelen.”

De oPinion Ti is gemaakt om ook onder de moeilijkste omstandigheden de allerbeste prestaties te leveren. De oPinion Ti is met zijn corrosiebestendige titanium frame onverwoestbaar en ongelofelijk sterk. De fiets heeft weinig onderhoud nodig zeker met de optionele Gates CDX Carbondrive riemaandrijving

Als de ultieme reisfiets heeft hij een zeer stijf frame en is de oPinion Ti ook wat betreft andere details geschikt voor tochten met veel bagage. Zo wordt de constructie van de Tubus bagagedrager door de idworx ‘The Brace’ versterkt. Ik vind dat de optionele Tubus LOGO Titan bagagedrager er eigenlijk standaard op had moeten zitten. Deze past veel beter bij de fiets dan de zwarte!

De oPinion Ti Travel Spec (generatie 2.1) heeft een onderhoudsarme 18-speed Pinion versnellingsbak (P1.18), met kleine schakelstappen en een groot bereik.

Extra stijve tapered voorvork (1/1/8 - 1/1/2) Cane Creek gelagerd. En de mooie idworx koplampsteun met de Son Edelux, licht alsof je met een motorfiets onderweg bent!

De 55 mm brede Schwalbe Marathon Almotion banden rollen zeer licht en zijn uiterst lekbestendig.
Optioneel zijn de  uiterst lichte, stabiele en brede idworx DaRim LaW carbon velgen met 50 mm Almotion banden. Volgens Gerrit stijver en sterker dan aluminium velgen en je kan je tubeless rijden, dus deze worden geleverd met een tubeless antilek-kit. Het Hope remsysteem met idworx eigen 3.2 mm dikke schijven kan elke afdaling aan, ook met zware bepakking.

Hier het Flex-Bars stuur voor extra comfort, deze haalt de kleine trillingen uit het stuur.

De Pinion zit ingebouwd in een aangepast All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt.

De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden. Idworx heeft om de ketting te spannen eigen uitvaleinden ontworpen.

De oPinion, is een variant op de All Rohler met de Pinion 18-versnellingsbak in het bracket.

De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd.  De Pinion is een alternatief voor de 14-versnellingsnaaf van Rohloff, beide worden gemaakt in Duitsland. Lees hier meer over de Pinion
 

We hebben een oPinion Travel spec in de maat L en XL als testfiets staan.

Specificatie en geometrie oPinion Titanium Travel spec generatie 2.2 2018

Model oPTi travel
Frame Materiaal triple butted Ti3Al2.5V titanium
Uitvaleinden gesmeed, belt-ready, verstelbaar, zelfrichtend, 10 mm steekas, 135 mm inbouwbreedte 
Montage rem  Disc, IS2000
Montage trapas (Pinion)
Montage zijstandaard Pletscher Comp 18 mm
Specials iSR stuuruitslagbegrenzer, asymetrische achtervork
Uitvoering/maat man: M(52), L(56), XL(60)
Voorvork Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, 15 mm steekas, 110 mm inbouwbreedte, geschikt voor stekkerloze naafdynamo 
Montage rem  Disc, IS2000
Vorkbuis tapered 1/1/8" - 1/1/2", geanodiseerd
Balhoofdstel Cane Creek, ZS44/EC44/40
Specials extreem stijf, verbeterde lamphouderbevestiging, dubbel montagepunt lowrider
Versnelling Systeem Pinion 1.18 trapas
Versnellingen/ versnellingssprong 18/11,5%
Kettingblad/ achtertandwiel idworx Long Life 39 tanden/idworx Long Life 35 tanden
Ketting extra geharde idworx KMC X1
Cranks Pinion 175
Trapas (Pinion)
Remmen Remsysteem Hope Tech Evo V2
Remschijven idworx Disc 203/3 mm
Wielen Voornaaf idworx SON naafdynamo, Disc, 110 mm inbouwbreedte, 15 mm steekas, stekkerloze uitvoering
Achternaaf Pinion H2R singlespeednaaf, 10 mm steekas
Velgen 28" DaRim Disc II, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 25 mm 
Spaken/nippels Sapim Race/messing
Banden Schwalbe Marathon Almotion, 55/622, TLE (Tubeless Easy)*
Verlichting voor SON-idworx Edelux II koplamp met stekkerverbinding, idworx CNC lamphouder
achter B+M Toplight line plus
Onderdelen Stuur Dirt Dox 640/ 31,8 mm/9°
Stuurpen Dirt Dox 100/31,8 mm/7°
Zadelpen USE Sumo Ti 27,2/350 mm
Zadel idworx trekking man
Handvatten Ergon GP3 met mini bar ends*
Bel Billy
Bagagedrager achter/voor Tubus Logo/Tubus Duo
Abus Amparo frameslot *
Spatborden idworx SKS CAB 65
Specials idworx kabelboom
The Brace bagagedragerversteviging
Opties USB-aansluiting
Riemaandrijving CDX Beltdrive (42/39)125T
carbonvelgen idworx DaRim LaW carbonvelg 29", binnenbreedte 32 mm, incl. tubeless kit *
Remmen Shimano XT, 3 vinger
Achterdrager Tubus Logo
Zadelpen
Kleuren Standaard titanium
Tweede kleur
Speciale kleur
Gewicht 17,3 kg
Tubeless kit: tubeless ventiel, tubeless melk, SAHMURAI S.W.O.R.D. tubeless reparatie kit   * Bij optie idworx DaRim LaW carbonvelgen: 50 mm banden, ESI grips, geen frameslot

frame­maat (A) balhoofdbuis (B) balhoofdhoek (C) vorksprong (D) BB-drop (E) liggende achtervork (F) effectieve bovenbuis (G) zitbuishoek (H) Stack Reach
oPTi M (52) 134 70,5 45 80 463 600 73,5 606 415
oPTi L (56) 164 70,5 45 80 463 604 73 634 410
oPTi XL (60) 204 70,5 45 80 463 622 72,5 672 410

De nieuwe oPinion trekkingfiets komt met een nieuwe, door Gerrit Gaastra ontwikkelde band: Marathon Almotion – Schwalbe’s snelste trekkingband.

Gerrit Gaastra heeft een nieuwe trekkingband voor Schwalbe ontwikkeld. De Marathon Almotion. Dit is de snelste trekkingband die Schwalbe ooit gemaakt heeft en loopt maar liefst 30% lichter en is sneller dan de Schwalbe Marathon Supreme, Big Apple en Big Ben. De almotion heeft een lekbestendigheid van level 4 op de Schwalbe schaal van zes.

Dit zullen we gaan merken op een zwaar beladen trekkingfiets.Een verbetering van de rolweerstand vanaf 8% voel je al, dus  zal een verlaging van de rolweerstand met 30%  zéér goed voelbaar zijn. Aldus Gerrit.

Om een band een zo laag mogelijke rolweerstand te geven dient de band makkelijk te kunnen vervormen. Hij moet zonder veel energieverlies over oneffenheden krullen, zodat de fiets niet opgetild wordt door richels en steentjes, want dat kost energie. De fiets moet vlak door blijven gaan en de band moet de hobbeltjes glad strijken. Hoe soepeler de band als luchtvering werkt, hoe beter. Naast een lage rolweerstand levert dit ook lekker veel comfort op.

Het profiel is ontworpen om voldoende grip te bieden op nat wegdek en op zandpaden, gravelwegen en schelpenpaadjes. De noppen in het midden zijn groot voor een lage rolweerstand op asfalt en de kleinere noppen aan de zijkant bieden extra grip op losse ondergrond. De noppen zijn bewust heel klein gemaakt zodat de band makkelijker kan vervormen.

De Almotion komt in vier maten: 26-inch, 55 mm breed en 28-inch in de breedtematen 40 mm, 50 mm en 55 mm. De tubeless versie komt uitsluitend in 40mm.  De Idworx trekkingfietsen met dikke banden zullen voorlopig een binnenband houden.

Idworx oPinion Ti travel spec heeft nog geen reviews. Deel uw product ervaring en plaats een review.
Laatst bekeken items