opc_loader

Wensenlijst


Welk versnellingssysteem en eindoverbrenging kies ik op mijn fiets?

eindoverbrenging pinion

Versnellingen op je fiets zorgen ervoor dat je langzamer en sneller kunt fietsen met een normaal beentempo en dezelfde kracht. De snelheid van je fiets is afhankelijk van de trapfrequentie, de overbrengingsverhouding van je kettingblad en kettingwiel en de omtrek van je wiel. Hoe groter de omtrek van je wiel, hoe meer afstand per omwenteling. Verzet is de afstand die jouw fiets aflegt als je de pedalen één keer ronddraait.

Het verschil tussen je grootste en kleinste versnelling heet je bereik en wordt aangegeven in procenten. Een groot bereik betekent dat je door kunt trappen als je bergaf gaat, én heel licht kunt trappen steil bergop.

Het is prettig als het verschil tussen elk stapje van de versnellingen ongeveer gelijk is. Voor je rijgenot is het fijn dat je versnellingen in alle situaties, ook tijdens stilstand, soepel schakelen. Dit is zowel bij Rohloff als Pinion het geval.

De Rohloff SPEEDHUB 500/14 heeft 14 versnellingen met een bereik van 526%. Dit betekent dat de 14e versnelling 5,26 keer zo zwaar is als de 1e versnelling. De 14 versnellingen hebben tussenstapjes van ongeveer 13,6%.  De Pinion P1.18 heeft 18 versnellingen met een bereik van 636 %. Dit betekent dus dat de 18e versnelling 6,36 keer zo zwaar is als de 1e versnelling. Elke versnelling heeft een verschil van 11,5% met de opvolgende versnelling. (Pinion C1.12: 600%, 17% tussen elke versnelling)

De tussenstappen van zowel Rohloff als Pinion zijn beide gelijkmatig verdeeld over een groot bereik. Met dit bereik kan zowel de vakantiefietser als ook de toerfietser altijd op het juiste moment schakelen. Beide systemen zijn daarom voor iedereen toereikend.  Bij een Pinion zijn de stapjes iets kleiner en dit is fijn voor mensen die erg aan hun trapfrequentie hechten.

Zowel bij Pinion als bij Rohloff is het mogelijk om een lichtere of zwaardere eindoverbrenging te kiezen.

Dit bereik je door grotere of kleinere tandwielen te monteren, zodat je het bereik van je naaf iets verschuift. Ga je op fietsvakantie, met zware bepakking en in de bergen te fietsen dan is een licht verzet onmisbaar. Een verzet waarmee je met 4 á 4½ kilometer per uur kunnen fietsen. Nog lager heeft geen zin, dan val je om… Wil je iedere dag zo snel mogelijk van je werk naar huis dan is een iets zwaarder verzet nodig. 

Wat voor jou de beste eindoverbrenging is bespreken we altijd in het verkoopgesprek.

Terug

Reacties

Naam
Reactie
Waardering SLECHT   GOED
Uw bericht wordt eerst gecontroleerd voordat deze geplaatst wordt.