opc_loader

Menu

Gastenboek

Johan van Hoof 
Bikefeeling van Hetty en Lauran is een fijne...
Marieke Visser 
In 2019 kocht ik een nieuwe vakantiefiets....
Jason Bergman 
Rechtdoorzee, inzicht en zelfredzaamheid...

Slaapzakken Techniek

Dons
Al onze slaapzakken worden gemaakt bij Lowland, voorheen Birdland, en zijn gevuld met kwaliteitsdons. Dons is een natuurlijk materiaal afkomstig van watervogels. Dons moet men niet verwarren met veertjes. Dons blijkt tot op heden nog steeds het meest duurzame en warmste (in verhouding tot het gewicht) isolatiemateriaal wat voorhanden is. Het dons afkomstig van eenden en ganzen blijkt als isolatiemateriaal het makkelijkst in slaapzakken verwerkbaar te zijn.

Dons is een pluizige vlok met een kern waaraan vele kleine haartjes vast zitten. Vele donsvlokken samen zijn in staat een grote hoeveelheid lucht 'stil te zetten'. Omdat er maar weinig dons nodig is om veel lucht stil te zetten, is het voor de buitensporter een zeer geschikt isolatie materiaal omdat het uiteindelijk een lichte slaapzak oplevert.
Een ander groot voordeel van dons is de onovertroffen duurzaamheid. Het kan eindeloos gecomprimeerd worden zonder iets van zijn vulkracht te verliezen. Verder is het prettig om in een donzen slaapzak te slapen omdat dons in staat is 30% van het eigen gewicht in de vorm van vocht goed te kunnen ventileren c.q. transporteren zonder dat het nat gaat aanvoelen. D.w.z. dat het bij warme temperaturen minder snel zweterig wordt.
Als er dan toch een nadeel aan dons genoemd moet worden, dan is het de hogere aanschafprijs in verhouding tot een even warmere (maar altijd zwaardere) kunstvezelslaapzak. Maar gezien de duurzaamheid van dons in vergelijk met een kunstvezelslaapzak is de aanschafprijs verklaarbaar en absoluut de moeite waard.
Verder isoleert nat dons slecht, maar voor de kampeerder moet dit geen probleem zijn want die slaapt in principe droog in een tent en condensvocht vormt geen probleem. De situaties waarin condensvocht wel een probleem kan geven, spelen zich voornamelijk ver beneden het vriespunt af, maar daarvoor heeft Bikefeeling slaapzakken met het goed ventilerend maar waterwerende Novaskin XTR buitentijkmateriaal.

 

Eendendons of ganzendons
Een donsvlok van een eend is wat kleiner dan de donsvlok van een gans. Daarom scoort eendendons (over het algemeen) minder goed in de vulkrachttest dan ganzendons. Ganzendons kan meer lucht vasthouden dan dezelfde hoeveelheid eendendons. Wat dit uiteindelijk voor uitwerking heeft op de kwaliteit van de slaapzak hangt nauw samen met de volgende zaken....


Het vulgewicht
Het vulgewicht is het gewicht van dons en veren dat in de slaapzak is verwerkt. Kort gezegd hoe hoger het vulgewicht des te warmer de slaapzak.


Samenstelling
De samenstelling van dons wordt in percentages uitgedrukt. Dus 90% ganzendons betekend 90% dons en 10% veren. Tijdens het plukken van de vogel worden er veren meegeplukt maar deze veren dragen nauwelijks bij aan het isolerende vermogen van de slaapzak. Ze brengen het totale eindgewicht van de slaapzak alleen maar omhoog of interessanter voor de buitensporter: Zonder veren behoud je het isolerend vermogen en zal het gewicht dalen.
De meeste veren kunnen er machinaal worden uitgehaald, de hoogste donspercentages worden uiteindelijk alleen met handmatig scheiden van veren en dons behaald.

Hoe hoger het percentage dons des te beter het isolerend vermogen, des te hoger de prijs.


Vulkracht
Vulkracht wordt gemeten in CUIN. Dat staat voor Cubic Inch per Ounce en is een absolute maat om de kwaliteit van het dons te meten. Deze maat zegt dus niks over constructie, model, tijk, temperatuurbereik of gewicht, maar zegt puur iets over de gebruikte kwaliteit dons en dus niks over de verwerking ervan.
De meting gaat als volgt:
Eén ounce dons (dat is ongeveer 30 gram) wordt eerst 72 uur geföhnd waardoor het in optimale conditie wordt gebracht. Daarna wordt het in een cilinder gedaan en laten we machinaal een plaat met een bepaald gewicht op het dons zakken. Als de plaat tot stilstand komt en niet verder zakt kun je precies meten hoeveel kubieke inch het dons inneemt. De hoeveelheid kubieke inch die ingenomen wordt is het aantal CUIN dat wordt gebruikt om een indicatie te geven van de isolerende kwaliteit van het dons.


Onderhoud slaapzakken
Onderhoud voor een slaapzak lijkt volgens sommigen niet goed te zijn voor uw slaapzak. De angst dat er iets met het dons mis gaat is echter ongegrond. Wat er ook mis is met de slaapzak, het is altijd te herstellen.


Bijvullen
Door de jaren heen verliest dons iets aan isolerend vermogen, maar ook u als eigenaar wordt een dagje ouder en krijgt het daardoor wat sneller koud. Of misschien heeft u andere plannen waardoor uw huidige donzen slaapzak niet meer warm genoeg is. U kunt bij Bikefeeling ook advies krijgen over de bijvulmogelijkheden.

 

Nieuwe tijk
Vooral een katoenen tijk is na intensief gebruik meestal niet meer brandschoon te krijgen. Dit heeft met de vochtopnemende eigenschappen van katoen te maken. Samen met het vocht wordt er makkelijk vuil in de katoenen tijk opgenomen dat op den duur niet meer te reinigen is. Dit kan een reden zijn om het nog goede dons een nieuw leven te geven. Ook een beschadigde tijk kan door gebruik natuurlijk vervangen worden. Vraag ons om advies.

 

Wassen
Dons gaat lang mee, maar kan door gebruik vettig worden. De menselijke huid scheidt onder andere talg, vocht en zouten uit. Hierdoor kan het dons van uw slaapzak niet meer optimaal tot vulling komen.

U kunt uw te reiningen product inleveren bij Bikefeeling zodat wij uw product op een professionele manier kunnen reinigen zodat de isolerende werking van het dons weer hersteld wordt en u weer een tijd vooruit kunt met uw donsproduct. Vaak lost een wasbeurt ook het probleem op als dons door de (katoenen) tijk naar buiten komt zetten.