opc_loader
Zoeken
Fabrikanten
Gastenboek
Fred Buermans 
Beste Hetty en Lauran, hartelijk dank voor...
Peter Vaes 
Naar aanleiding van de goede recensies...
Ad Dieben 
Mijn idworx Easy Rohler is inmiddels 8 jaar...

Idworx oPinion Lady

De oPinion Lady is een comfortabele, stabiele en onderhoudsarme fiets met een lage instap, die ook nog eens erg mooi is. Mooie eigenschappen voor een damesfiets!
 

€ 4.995,00
Idworx
kleur
Maat
x
Kenmerken
idworx Bikes:
Pinion versnellingsbak en schijfremmen

idworx oPinion als damesfiets: de oPinion Lady.

De Idworx oPinion was de eerste idworx trekkingfiets met een pinion versnellingsbak. De oPinion is gebaseerd op de All Rohler, maar heeft in plaats van een Rohloff-naaf de nieuwe Pinion versnellingsbak met 12 of 18 versnellingen in het bracket. De oPinion Lady is een perfecte fiets voor woon-werk verkeer, toertochten én een zwaar bepakte vakantie. De geometrie van de oPinion geeft een optimale fietshouding, tussen sportief en comfortabel in. Zoals alle fietsen van idworx zijn er geen overbodige toeters en bellen, maar is elk onderdeel van toegevoegde waarde en van extreem hoog kwaliteit niveau. Om de collectie overzichtelijker te maken zijn de belangrijkste punten van de Travel en de Urban vanaf nu met elkaar gecombineerd. Het resultaat is een topklasse basismodel wat met diverse opties opgewaardeerd kan worden.

De oPinion is gebouwd voor de zwaardere trektochten, hij rijdt dankzij zijn grote, 55mm dikke Schwalbe Almotion banden, comfortabel op alle soorten wegen.
De Idworx oPinion is standaard uitgerust met:   

  •     Pinion versnellingsbak. Zeer robuust, duurzaam en onderhoudsarm.
  •     SON naafdynamo met extra brede body voor een sterker wiel.
  •     Schwalbe Almotion allroad banden, 28 inch, 50 of 55mm breed.
  •     Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels en remleidingen niet meer beschadigen bij een val.
  •     Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm banden.
  •     Tubus bagagedrager. Oerdegelijk en sterk.

De oPinion lady is een perfecte fiets voor alledaags gebruik, maar ook voor de fietsvakantie met volle bepakking. De zitpositie is naar je eigen wensen aan te passen van ontspannen naar sportief, maar altijd comfortabel.  De rijeigenschappen zijn uitstekend. Lekker stabiel rechtdoor en toch goed wendbaar. 

De oPinion heeft een aluminium frame waarbij de Pinion versnellingsbak gelijk opvalt op de plaats waar normaal de trapas zit. In deze versnellingsbak zitten 18 versnelling die je met een draaishifter op het stuur bedient. Het mooie van het Pinion systeem is dat het gewicht van de versnellingen centraal en laag gepositioneerd is wat goed is voor de rijeigenschappen. De oPinion was in 2014 idworx eerste trekkingfiets met de Pinion versnellingsbak. De versnellingsbak van Pinion is zeer onderhoudsarm. Bovendien beschik je met dit systeem over 12 of 18 versnellingen, met een heel groot bereik. De 12 versnellingen Pinion, de zogenaamde C serie is lichter door de magnesium behuizing en kost minder. Bovendien is deze versnellingsbak smaller (de Q-factor) dan de P serie. De 18 versnellingen Pinion komt uit de C serie en heeft een CNC gefreesd aluminium huis. Hetzelfde bereik is over 18 versnellingen verdeeld dus lekker kleine stapjes tussen de versnellingen.

De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. Bikefeeling heeft een opengewerkt model in de showroom staan.

De Pinion zit ingebouwd in het aangepaste All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt. De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden.

De versnellingsbak schakelt soepel als je schakelt zonder kracht op de pedalen te zetten. Maar het is even wennen aan de vrijloop. Dit betekent dat als je weer begint met trappen na rust de bak een fractie tijd nodig heeft om aan te grijpen. Bij de nieuwste Pinions is dit probleem grotendeels opgelost.

De optionele Hope schijfremmen op de Idworx oPinion Lady zijn speciaal voor Idworx gemaakt en extra groot (203 mm) en extra dik (3,2 mm!) 

Ze zorgen voor een veilig remgedrag in de snelste en langste afdalingen met volle bepakking, dus geschikt voor een vakantiefiets.

Meer mooi idworx details:

Het geheel van dynamo, voor- en achterlicht bestaat uit een idworx kabelboom. Als je het voorwiel eruit wilt halen hoef je geen draadjes los te maken, het is een stekkerloze verbinding. De Edelux II koplamp geeft erg veel licht en is er dus niet alleen om gezien te worden, ook het achterlicht is van ver zichtbaar.

Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm brede banden. Comfortabel op asfalt maar vooral op slechte weg. De brede spatborden met goede bevestiging maken het geheel af.

De idworx Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels, remleidingen en bovenbuis niet kapot gaan bij een val.

De voordrager van  Tubus is goed voor 15 kilo bagage en de achterdragers mag 40 kg aan bagage dragen. Prima voor een vakantiefiets!

Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager die de achterdrager extra stijf maakt en meer stabiliteit moet geven.

De overige keuzes voor afmontage hangen af van het gebruik en wensen:

  •     Idworx’ eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter.
  •     Hope Tech Evo V2 remklauwen en -grepen.
  •     Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter.
  •     Shimano XT remklauwen en -grepen
  •     Beltdrive
  •     50 of 55 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  •     Tubus Duo lowriders.
  •     Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager voor meer stabiliteit.
  •      De uiterste lichte, sterke èn brede idworx DaRim LaW carbon velgen
  •      Flex-Bars
  •      USB-aansluiting.

Specificaties en geometrie oPinion Lady travel spec generatie 2.3 2019

Model Bikefeeling oP travel Lady
Frame Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, belt-ready, verstelbaar, zelfrichtend, 10 mm steekas, 135 mm inbouwbreedte
Montage rem  Disc, IS2000
Montage trapas (Pinion)
Montage zijstandaard Pletscher Comp 18 mm
Specials iSR stuuruitslagbegrenzer, asymetrische achtervork
Uitvoering/maat Lady: S(48) M(52), L(56)
Voorvork Materiaal triple butted 6061 T6 aluminium
Uitvaleinden gesmeed, 15 mm steekas, 110 mm inbouwbreedte, geschikt voor stekkerloze naafdynamo 
Montage rem  Disc, IS2000
Vorkbuis tapered 1/1/8" - 1 1/2", geanodiseerd
Balhoofdstel Cane Creek, ZS44/EC44/40
Specials extreem stijf, verbeterde lamphouderbevestiging, dubbel montagepunt lowrider
Versnelling Systeem Pinion C1.12 trapas
Versnellingen/ versnellingssprong 12/17,7%
Kettingblad/ achtertandwiel idworx Long Life 39tanden/idworx Long Life 35 tanden
Ketting extra geharde idworx KMC X1
Cranks Pinion 175
Trapas (Pinion)
Remmen Remsysteem Shimano Deore 3 vinger
Remschijven Shimano 180mm, met Spider, geen ice-tech!
Wielen Voornaaf idworx SON naafdynamo, Disc, 110 mm inbouwbreedte, 15 mm steekas, stekkerloze uitvoering
Achternaaf Pinion H2R singlespeednaaf, 10 mm steekas
Velgen 28" DaRim Disc II, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 25 mm
Spaken/nippels Sapim Race/messing
Banden Schwalbe Marathon Almotion, 50/622, TLE (Tubeless Easy) *
Verlichting voor SON-idworx Edelux II koplamp met stekkerverbinding, idworx CNC lamphouder
achter B+M Toplight line plus
Onderdelen Stuur Dirt Dox 640mm / 31,8 mm/9°
Stuurpen Dirt Dox 100mm/7°
Zadelpen Dirt Dox 27,2/350 mm
Zadel idworx trekking
Handvatten Ergon GP3 met mini bar ends*
Bel Billy
Bagagedrager achter/voor Tubus Logo / x
Abus Amparo frameslot *
Spatborden idworx SKS CAB 65
Specials idworx kabelboom
Opties Pinion P1.18
remmen Shimano XT en Hope V23,2/203mm idworx discs
Riemaandrijving CDX Beltdrive (42/39)125T
Achternaaf DD Mute = stil
The Brace bagagedragerversteviging
carbonvelgen idworx DaRim LaW carbonvelg 29", binnenbreedte 32 mm, incl. tubeless kit *
Kettingbeschermer DaCover, ook bij riem.
Kleuren Standaard glanzend zwart
Tweede kleur wit
Speciale kleur mean green, oranje
Gewicht 16,7 kg
Tubeless kit: tubeless ventiel, tubeless melk, SAHMURAI S.W.O.R.D. tubeless reparatie kit   * Bij optie idworx DaRim LaW carbonvelgen: 50 mm banden, ESI grips, geen frameslot

frame­maat (A) balhoofdbuis (B) balhoofdhoek (C) vorksprong (D) BB-drop (E) liggende achtervork (F) effectieve bovenbuis (G) zitbuishoek (H) Stack Reach
oP S (48) 134 70,5 45 80 463 589 74 606 415
oP M (52) 144 70,5 45 80 463 600 73,5 615 417
oP L (56) 164 70,5 45 80 463 604 73 634 410

De nieuwe oPinion trekkingfiets heeft een door Gerrit Gaastra ontwikkelde band:

Marathon Almotion – Schwalbe’s snelste trekkingband

Op pad testte 6 fietsen met een Pinion versnellingsbak. De Idworx oPinion komt als winnaar uit de test.

Hier het Op Pad filmpje van een eerdere test:

Idworx oPinion Lady heeft nog geen reviews. Deel uw product ervaring en plaats een review.
Laatst bekeken items
€ 4.995,00