opc_loader
Zoeken
Gastenboek
Dirk Matyn 
Wij hier in België, die tegen (bij) de...
Ferdi De Keersmaeker 
Beste fiets genoten, Begin deze zomer een...
Ingmar Timmer 
Soms denk je praktisch en efficiënt te zijn...

oPinion Lady

De oPinion Lady is een comfortabele, stabiele en onderhoudsarme fiets met een lage instap, die ook nog eens erg mooi is. Mooie eigenschappen voor een damesfiets!
 

5.295,00
Idworx
kleur
Maat
Kenmerken
idworx Bikes:
Pinion versnellingsbak en schijfremmen
Beschrijving

idworx oPinion als damesfiets: de oPinion Lady.

De Idworx oPinion was de eerste idworx trekkingfiets met een pinion versnellingsbak. De oPinion is gebaseerd op de All Rohler, maar heeft in plaats van een Rohloff-naaf de nieuwe Pinion versnellingsbak met 12 of 18 versnellingen in het bracket. De oPinion Lady is een perfecte fiets voor woon-werk verkeer, toertochten én een zwaar bepakte vakantie. De geometrie van de oPinion geeft een optimale fietshouding, tussen sportief en comfortabel in. Zoals alle fietsen van idworx zijn er geen overbodige toeters en bellen, maar is elk onderdeel van toegevoegde waarde en van extreem hoog kwaliteit niveau. Om de collectie overzichtelijker te maken zijn de belangrijkste punten van de Travel en de Urban vanaf nu met elkaar gecombineerd. Het resultaat is een topklasse basismodel wat met diverse opties opgewaardeerd kan worden.

De oPinion is gebouwd voor de zwaardere trektochten, hij rijdt dankzij zijn grote, 55mm dikke Schwalbe Almotion banden, comfortabel op alle soorten wegen.
De Idworx oPinion is standaard uitgerust met:   

  •     Pinion versnellingsbak. Zeer robuust, duurzaam en onderhoudsarm.
  •     SON naafdynamo met extra brede body voor een sterker wiel.
  •     Schwalbe Almotion allroad banden, 28 inch, 50 of 55mm breed.
  •     Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels en remleidingen niet meer beschadigen bij een val.
  •     Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm banden.
  •     Tubus bagagedrager. Oerdegelijk en sterk.

De oPinion lady is een perfecte fiets voor alledaags gebruik, maar ook voor de fietsvakantie met volle bepakking. De zitpositie is naar je eigen wensen aan te passen van ontspannen naar sportief, maar altijd comfortabel.  De rijeigenschappen zijn uitstekend. Lekker stabiel rechtdoor en toch goed wendbaar. 

De oPinion heeft een aluminium frame waarbij de Pinion versnellingsbak gelijk opvalt op de plaats waar normaal de trapas zit. In deze versnellingsbak zitten 18 versnelling die je met een draaishifter op het stuur bedient. Het mooie van het Pinion systeem is dat het gewicht van de versnellingen centraal en laag gepositioneerd is wat goed is voor de rijeigenschappen. De oPinion was in 2014 idworx eerste trekkingfiets met de Pinion versnellingsbak. De versnellingsbak van Pinion is zeer onderhoudsarm. Bovendien beschik je met dit systeem over 12 of 18 versnellingen, met een heel groot bereik. De 12 versnellingen Pinion, de zogenaamde C serie is lichter door de magnesium behuizing en kost minder. Bovendien is deze versnellingsbak smaller (de Q-factor) dan de P serie. De 18 versnellingen Pinion komt uit de C serie en heeft een CNC gefreesd aluminium huis. Hetzelfde bereik is over 18 versnellingen verdeeld dus lekker kleine stapjes tussen de versnellingen.

De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. Bikefeeling heeft een opengewerkt model in de showroom staan.

De Pinion zit ingebouwd in het aangepaste All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt. De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden.

De versnellingsbak schakelt soepel als je schakelt zonder kracht op de pedalen te zetten. Maar het is even wennen aan de vrijloop. Dit betekent dat als je weer begint met trappen na rust de bak een fractie tijd nodig heeft om aan te grijpen. Bij de nieuwste Pinions is dit probleem grotendeels opgelost.

De optionele Hope schijfremmen op de Idworx oPinion Lady zijn speciaal voor Idworx gemaakt en extra groot (203 mm) en extra dik (3,2 mm!) 

Ze zorgen voor een veilig remgedrag in de snelste en langste afdalingen met volle bepakking, dus geschikt voor een vakantiefiets.

Meer mooi idworx details:

Het geheel van dynamo, voor- en achterlicht bestaat uit een idworx kabelboom. Als je het voorwiel eruit wilt halen hoef je geen draadjes los te maken, het is een stekkerloze verbinding. De Edelux II koplamp geeft erg veel licht en is er dus niet alleen om gezien te worden, ook het achterlicht is van ver zichtbaar.

Handgespaakte 28" wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen. Extra breed uitgevoerd voor een stabiel rijgedrag in combinatie met de 55mm brede banden. Comfortabel op asfalt maar vooral op slechte weg. De brede spatborden met goede bevestiging maken het geheel af.

De idworx Stress Reducer: de stuuruitslag wordt door een nok begrensd, waardoor de schakelkabels, remleidingen en bovenbuis niet kapot gaan bij een val.

De voordrager van  Tubus is goed voor 15 kilo bagage en de achterdragers mag 40 kg aan bagage dragen. Prima voor een vakantiefiets!

Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager die de achterdrager extra stijf maakt en meer stabiliteit moet geven.

De overige keuzes voor afmontage hangen af van het gebruik en wensen:

  •     Idworx’ eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter.
  •     Hope Tech Evo V2 remklauwen en -grepen.
  •     Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter.
  •     Shimano XT remklauwen en -grepen
  •     Beltdrive
  •     50 of 55 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  •     Tubus Duo lowriders.
  •     Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager voor meer stabiliteit.
  •      De uiterste lichte, sterke èn brede idworx DaRim LaW carbon velgen
  •      Flex-Bars
  •      USB-aansluiting.
Extra informatie

Kenmerken:

  • Pinion C1.12 of P1.18 versnellingsbak
  • Gates Riemaandrijving mogelijk
  • Oversized steekas in voorwiel
  • Speciale, synchroon verstelbare achterpadden voor het spannen van de ketting of tandriem
  • Shimano XT of Hope 203mm schijfremmen
  • Lichtlopende, 50mm of comfortabele 55mm brede Schwalbe Almotion banden
  • Tubus bagagedrager met idworx brace
  • Twentyniner, 29er
  • Mogelijkheid om als E-bike te gebruiken met een Alber Neodrives achterwielmotor. Nu of in de toekomst!

Specificaties en geometrie idworx oPinion Lady generatie 2.3 2021

Op pad testte 6 fietsen met een Pinion versnellingsbak. De Idworx oPinion komt als winnaar uit de test.

Hier het Op Pad filmpje van een eerdere test:

Beoordelingen (1)
oPinion Lady

(Annemarie Smits )
Sinds medio november 2019 ben ik de trotse eigenaar van deze fiets. Na een aantal fijne bezoeken aan bike feeling waar ik goed geïnformeerd werd was ik na een proefrit eigenlijk al verkocht.
De fiets is stabiel, heeft een fijne instap, brede banden en een hele goede versnellingsbak. Het wordt mijn eerste fietsvakantie en ik ben ervan overtuigd dat het op deze fiets uitstekend gaat lukken.

Beoordeling: [5 van de 5 sterren]
Laatst bekeken items
5.295,00