opc_loader

Welke remmen op je vakantiefiets of toerfiets?

Welke remmen op je vakantiefiets of toerfiets?

Goed en veilig remmen met je fiets is belangrijk, zeker wanneer je op pad bent met veel bepakking.

De huidige vakantiefietsen en toerfietsen worden voorzien van hydraulische velgremmen of schijfremmen. In dit blog leg ik de verschillende remmen uit met hun bijbehorende eigenschappen. Want lang niet alle remsystemen zijn geschikt voor op een vakantiefiets. De ideale remmen moeten zijn:

  • Krachtig
  • Betrouwbaar
  • Gemakkelijk in onderhoud
  • Het liefst lichtgewicht

Vroeger werden er V-brakes gebruikt maar deze hebben de minste remkracht.

Hydraulische velgremmen
De hydraulische velgremmen van Magura zijn robuust en duurzaam en zijn inmiddels de standaard voor een vakantiefiets. Ze remmen stevig en direct en zijn met weinig kracht goed te doseren. Met een stelwieltje aan de remhendel bepaal je zelf of de rem agressief bijt of juist een vriendelijke lange slag toelaat. Je hoeft de blokjes niet af te stellen en er is weinig tot geen onderhoud nodig omdat het een gesloten systeem is. Remblokken vernieuwen is een fluitje van een cent: zonder gereedschap ben je binnen vijf minuten klaar.
Ze zijn er in verschillende varianten, HS11 en HS33 en de FIRMtech versie.

HS11 VS HS33
De HS11-remgreep is van kunststof en de HS33-remgreep is van aluminium. Bovendien heeft de HS33-greep een handige stelschroef om de slijtage van je remblokjes te compenseren. De HS11-variant heeft deze niet en vereist een speciaal gereedschap. Wanneer je twijfelt tussen de HS11 en de HS33 raden we de HS33-remmen aan: beter te doseren, gemakkelijker te verstellen en duurzamer.

Santos gebruikt de HS11-HS33 in combinatie met een montagebooster, Brakebooster en montageplaat in één waarmee je de betrouwbare, hydraulische Magura remmen als een sterk en stabiel geheel mooi kunt monteren. De montagebooster zorgt voor meer remkracht en de remmen voelen heel vertrouwd aan. Gemaakt van aluminium, dus dat roest niet.

Magura HS33 FIRMtech remmen
Santos en idworx bouwen ook frames met het zogenaamde FIRMtech remsysteem. Hydraulische FIRMtech remmen van Magura zijn robuust, duurzaam en, de naam zegt het al, ‘firm’ ofwel krachtig. Ze remmen stevig en zijn met veel gevoel en weinig kracht te doseren. Deze remmen zitten direct aan het frame en de voorvork en leveren uitstekende remprestaties. Ze hebben zeer weinig onderhoud nodig. Los daarvan is dit het lichtste, degelijkste én strakst uitziende remsysteem.
FIRMtech is de afkorting voor Fully IntegRated Magura Technology

Deze rem stelt zeer hoge eisen aan de productienauwkeurigheid van het frame en wordt daarom nauwelijks door andere fabrikanten gebruikt in de serieproductie. De rem wordt vast op een speciaal aangelaste nok gemonteerd, waardoor de rem met een veel stijvere verbinding vast aan het frame zitwaardoor deze altijd perfect is afgesteld. In tegenstelling tot veel andere merken wordt de voorrem achter de voorvork geplaatst, gevolg: de rem wordt door de draairichting van het wiel bij elkaar geknepen in plaats van uit elkaar getrokken.

Onze aanbeveling voor de keuze van remblokken in combinatie met de CSS-gecoate velgen:
Gebruik bij overwegend droge omstandigheden (tot 10% regenaandeel) de grijze Magura remblokken voor en achter. Deze gaan erg lang mee en hebben een zeer goede remwerking. Bij regen onderweg is voorzichtigheid geboden. Het duurt dan ongeveer een wielomwenteling voordat sterke vertraging optreedt.

Gebruik in de herfst/winter of bij meer dan 30% regenaandeel of temperaturen onder de 5°C rode Magura remblokken. Dit is de beste variant bij slechte weersomstandigheden. Voor rode remblokken moet de coating van de CCS velg "glad geremd" zijn. Na ongeveer 5000KM is dit het geval. Deze blokken slijten wel iets harder.

Hydraulische schijfremmen
Schijfremmen zie je steeds meer, ook op vakantiefietsen.

Hope heeft hydraulische schijfremmen met échte vakantieschijven waarmee je bepakt en bezakt, gecontroleerd naar beneden kunt. Voor deze Hope remmen maken zowel idworx als Santos eigen XL schijven. Waar Hopes uitblinken op het sportieve vlak, zijn de idworx en Santos schijven de beste keus als het gaat om langdurig en stabiel remmen. De extra dikke XL schijven zijn stabiel en hebben meer materiaal om de hitte aan af te geven. Laten we duidelijk zijn: ook deze schijven worden in een lange afdaling knalheet. Maar deze XL schijven kunnen ertegen terwijl dunne schijven kunnen kromtrekken. Ook zijn ze beter bestand tegen een stootje.

- Hope XL schijven: 203mm 3.0 (extra dik) - speciaal voor Rohloff
- Compatibiliteit met Go Swiss motor, de Santos XL schijf van 203mm past (in tegenstelling tot een geventileerde Hope schijf) heel netjes op een Go Swiss

De lichtere en erg betrouwbare hydraulische Shimano XT schijfremmen zijn geschikt voor lichtere toepassingen. Ideaal voor woon-werk fietsen, toerfietsen en mountainbikes. Ook voor vakantiefietsen mits je niet bepakt en bezakt in de bergen gaat fietsen. Wij houden meestal een totaalgewicht van 110-120 kilo aan, dus fiets plus berijder plus bagage, voor XT schijfremmen op een vakantiefiets.
Santos heeft ook een eigen schijf voor de Shimano XT schijfremmen: 180mm 1.8 - speciaal voor Rohloff

De remhendels nan schijfremmen zijn kort want je kan met één vinger uiterst gedoseerd remmen, ook bij nat weer! Het helpt enorm om de rest van je vingers om het stuur te klemmen bij het afdalen. Je velg wordt niet warm en slijt niet, en hydraulische schijfremmen stellen zichzelf af en compenseren slijtage. Ook kan je de remhendels instellen op de grote van je hand, schroefje aandraaien en de handel komt naar voren.

Een aandachtspunt bij schijfremmen is de uitlijning van de wielen, deze komt voor schijfremmen erg nauwkeurig om aanlopen te voorkomen. De idworx fietsen o.a. All Rohler en oPinion hebben steekassen waardoor de uitlijning altijd perfect is. Maar de wielen en snel spanners van de Santos fietsen zijn van dusdanige kwaliteit dat dit ook hier gemakkelijk en zeer nauwkeurig gaat. Schijfremmen zijn wel iets kwetsbaarder bij vervoer, maar als je kiest voor de 3mm dikke XL schijven is dat probleem ook opgelost. Het enige nadeel blijft dat ze soms piepen, zeker bij nat weer.

Een schijfrem moet je inremmen. Bij een nieuwe fiets heeft idworx of Santos dat al gedaan voor je. Als je rem gaat piepen gaat dit meestal weg door even met half ingeknepen remmen een stuk te fietsen waardoor de rem en de blokken lekker warm worden, net als bij het inremmen. Als dit niet voldoende is de schijf en de remklauw schoonmaken en weer even slepend remmen. Tijdens onze Privé onderhoudsinstructie, die je altijd gratis krijgt als je bij ons een fiets koopt, laten we zien hoe je dit moet doen.

Onze aanbeveling voor de keuze van remblokken voor schijfremmen:
Sintered remblokken zijn de ‘metalen’ remblokken gemaakt van ijzerdeeltjes die onder warmte zijn samengeperst. Sintered remblokken zijn beter bestand tegen hoge temperaturen en natte omstandigheden en ze gaan langer mee. Nadelen zijn dat de remkracht minder is, ze meer geluid maken en je moet ze langer inremmen.

Resin remblokken zijn gemaakt van organisch materiaal dat door middel van hars bij elkaar wordt gehouden. Resin, organische remblokken, zijn stiller maar slijten iets sneller dan de sintered remblokken. Onder natte én extreme omstandigheden neemt de remkwaliteit af. Ze remmen wel fijner.

Zelf ervaren?
Wil je zelf de remkracht van een hydraulische velgremmen en/of een hydraulische schijfrem ervaren? Kom langs voor een proefrit. Of neem contact met ons op wanneer je nog vragen hebt.

Terug

Reacties

Er moet ingelogd worden voordat u een reactie kunt plaatsen.