opc_loader
Zoeken
Gastenboek
AA vd Burght 
Sinds een maand ben ik trotse eigenaar van...
Walter Bakx 
Op maandag 22 juli 2020 zijn Ellie en ik...
Harry Teeselink 
Zo: ik heb hem ! Blij als een kind, een...

Rockn Rohler Rough Spec

De idworx Rockn Rohler rough spec heeft een uniek Gerrit’s Max-wielsysteem meegekregen, namelijk een 27.5 achterwiel en een 29er-voorwiel. Door het gebruik van een 29er-voorband (Schwalbe Fat Albert 2.35”) en een 27.5+ achterband (Schwalbe Rocket Ron 2.60”) ontstaat de ideale hardtail voor ruig terrein.

4.495,00
Idworx
kleur
Maat
Kenmerken
idworx Bikes:
Rohloff en schijfremmen
Beschrijving

Verschil Rockn Rohler Pure, Rough en Power spec:

Voorvork:
Pure: Suntour Axon 100mm        
Rough: Rock Shox Reba 100 mm  
Power: Rock Shox RS! Carbon 100mm    

Remsysteem:
Pure: Shimano Deore, 2 vinger, metaal
Rough: Shimano XT, ICE-Tech
Power:  Shimano XTR, ICE-Tech

Banden:   
Pure: Schwalbe Rocket Ron 2,25”/29”TLE
Rough: Fat Albert 2.35 voor, Rocket Ron 2.6 achter
Power: Racing Ray/ Racing Ralph 2.25”/29”TLE    

Velgen:
Pure: Alex Volar 2.5, 32 spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 25mm
Rough: 28" Darim D30/27,5” Darim  D35 Plus, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek
Power: 28" Darim D30, 32 gaats, spaakgaten in de juiste hoek, binnenbreedte 30mm

De idworx Rockn Rohler Rough Spec heeft sinds 2017 twee wielmaten: 27.5” Plus banden achter en 29” banden voor.

De idworx Rockn Rohler is een degelijke, snelle mountainbike met een Rohloff versnellingsnaaf. Deze  off-road fiets heeft een minimum aan onderhoud en levert uitstekende prestaties onder alle omstandigheden. De grote wielen hebben een goede tractie en de  idworx geometrie staat voor een uitstekend stuurgedrag.

Het agressieve profiel van de relatief smalle 2.35” voorband zorgt voor een direct en voorspelbaar stuurgedrag, de 27.5+ achterband is 2.60” dik en geeft extra comfort en de nodige tractie. Doordat beide banden nagenoeg even groot zijn, volstaat één maat binnenband voor en achter, maar nog beter is het om de set tubeless te rijden, waardoor de bandenspanning nog lager kan (voor: 1,2 bar / achter: 0,9 bar). De unieke keuze van verschillende wielen is uiteraard niet door idworx zelf bedacht. We zien dit terug in de motorwereld, waar het gebruik van twee verschillende wielmaten heel normaal is.

Waarom twee verschillende banden vragen we aan Gerrit Gaastra?

"Ik rijd de laatste jaren veel op enduro-motoren". Die hebben allemaal achterin een dikkere band dan voorin. In de Rockn Rohler Rough Spec zorgt een lichtrollende Rocket Ron in de maat 2.6 achteraan voor tractie en comfort, terwijl de smallere 2.35" 29er-band Schwalbe Fat Albert aan de voorkant juist maximale controle in bochten garandeert. Voor het comfort heb je immers de vering van de voorvork. Deze combi rijdt echt top, ik fiets er zelf ook mee. Natuurlijk met extra brede 30 mm velgen voor en 35 mm achter (binnenmaat!). Het comfortniveau is gewoon veel groter, terwijl het stuurgedrag lekker scherp en direct blijft. Ik heb ook veel getest met plus-banden in de voorvork, maar die voelen als je ze op lage druk rijdt onstabiel aan. En pomp je ze harder op, dan vallen de voordelen weg. Kortom, ik denk dat de mix van plus-band achteraan en goed geprofileerde 29er band voor voor de meeste bikers ideaal is!

Wat heeft de Rockn Rohler Rough Spec:
Rohloff-versnellingsnaaf, Gates Mudport riem of extra geharde KMC X1 ketting en kettingblad.  Een 120 mm RockShox Reba voorvork. In combinatie met het iets kleinere achterwiel betekent dat, dat de hoeken van de Rockn Rohler Rough Spec ongeveer een graad luier zijn dan van een gewone Rockn Rohler.

 Voordelen 29” ATB’s:

  •     vooral meer grip voor en achter (dus bij het klimmen, sturen en remmen)
  •     iets betere rolweerstand
  •     rolt beter over obstakels zoals stenen en boomwortels
  •     meer stabiliteit
  •     verbeterde zitpositie voor langere rijders

Dat de idworx RocknRohler Rockn Rohler een mountainbike is waar al meer dan tien jaar verbeteringen aan gedaan zijn dat zie je én merk je.

 
De perfecte kabelgeleiding, de nokken die zorgen dat het stuur niet kan omklappen, de excentrische idworx trapas en de extra brede velgen met schuin geboorde spaakgaten maken de Rockn Rohler een echte idworx. De relatief hoog geplaatste trapas maakt dat je in bochten lekker kan doortrappen, maar zonder bepakking voelt de fiets in eerste instantie een beetje hoog. Eenmaal bepakt ontstaat een stoere vakantiefiets gemaakt voor die vele off-road kilometers.

De in de excentrische trapas geïntegreerde lagers zijn van roestvrij staal en hebben een 100% vetvulling.  Slijtvast gehard stalen Idworx kettingblad en de KMC X1 ketting met 35/17 tandwielverhouding. Stil, efficiënt en onder houdsarm, maar wie geen ketting wil, de achterbrug is voorzien van een opening om een riem door te voeren. Dus de RocknRohler kan model 2017 ook met De origanal Gates riem besteld worden. Zonder meerprijs! Bikefeeling werkt liever met deze riem dan met de CDX die Idworx toepast. Deze CDC riem gaat ruim twee keer zo lang mee!

Wat ontbreekt zijn oogjes op de staande achtervork om een drager te kunnen bevestigen maar met behulp van twee Tubus-klembandjes is een drager uitstekend te monteren. Volgens Idworx hebben de framebuizen op die plek een grotere wanddikte om de klemkrachten op te vangen. Ook leverbaar met een Carbon vaste voorvork.
Klant Paul fietste twee maal Duchenne Heroes met de Rockn Rohler met de Zware Idworx schijfremmen, zonder enige problemen!

Extra informatie
Specificaties en geometrie Rockn Rohler Pure-Rough-Power spec gen 3.0 2020


Ride it all, all the colors


 

Beoordelingen (2)
Rockn Rohler Rough Spec

(Bart)
Ondertussen het zomer seizoen afgerond met de Rockn Rohler en nog steeds tevreden van deze telg uit de IDWorx familie.
Verschillende MTB Marathons gereden in de Belgische Ardennen met leuke resultaten, mede te danken aan de betrouwbaarheid van dit geheel. Blijft een aanrader!

Beoordeling: [5 van de 5 sterren]

Een onderhoudsvrije mountainbike, het spreekt zichzelf bijna tegen!

In de zoektocht hiernaar werd al snel duidelijk dat de combinatie van Rohloff en riem hier de uitkomst was. Maar een MTB met Rohloff naaf is dat wel vlot schakelen, wat met de gewichtsverdeling van de naaf, de riem in combinatie met modder (bagger), ... . Ondanks dat ik al jaren op een vakantiefiets rondtoer met deze combinatie niet direct vragen waar een pasklaar antwoord op te vinden was.

Dus opzoek naar een specialist die me hier verder kan helpen. Wacht eens een 2-tal jaar geleden stond er een Nederlandse handelaar, niet zover rijden van Kapellen op de fietsbeurs in Antwerpen. Even het www raadplegen...”Bikefeeling in Oudenbosch”... ja dat waren ze...! Oudenbosch zei je, is dat niet waar die copy staat van ... jaja.

Contact opgenomen voor een eerste afspraak, een weekje later reeds ter plekke om bij een kop koffie de verschillende technische aspecten van de Santos 4.29 en de Idworx Rockn Rohler te bespreken.

Duidelijk dat beide fietsen met deze configuratie voldoen aan wat ik zoek in mijn nieuwe mountainbike. Allemaal leuk op papier natuurlijk maar wat met de zithouding en het rijgevoel?
Een meevaller, beide modellen in voorraad en nog in mijn maat ook, dit vraagt om een testrit.

Een weekje later stonden beide fietsen klaar, klikpedaaltjes gemonteerd, stuur en zadelhoogte afstellen en weg zijn we. Eerst met de Idworx, aansluitend met de Santos. Daar ik opzoek was naar een 100% MTB viel de keuze voor mij persoonlijk na deze testritten op de Idworx.

Na de testrit besproken hoe de finale afmontage er uit moest zien en een week later stond hij glimmend klaar, volledig zoals besproken. Bedankt nogmaals Hetty en Lauran!

... 1 maand later ...

Ondertussen verschillende toertochten in de Antwerpse Kempen gereden (vochtig), zondagse tochten langs de Grote Meer en Kalmthoutse Heide (zand), geploeterd door de Polders (kleverig goedje) en een weekendje Houffalize (hoogtemeters). Eerste bevindingen, wat een machine!

Schakelen met de Rohloff naaf was de eerste tocht nog even wennen maar is nu een plezier geworden om mee te rijden. Het gemak van slechts 1 beweging te maken, de verhoudingen die perfect op elkaar volgen, het geluidloos schakelen en elke keer die juiste versnelling zijn maar enkele van de pluspunten welke je vertrouwen geven en er voor zorgen dat je met het fietsen zelf bezig bent en je niet ergert aan die haperende derailleur of ketting.

Modder, zand, gras, ... zelfs sneeuw... de riem heeft het ondertussen allemaal gezien en nog geen problemen mee ondervonden, benieuwd wat dit na enkele duizende km's geeft.

De zwaardere achternaaf wordt absoluut niet ervaren als een “blok” in het achterwiel. De eerste keren bij steilere beklimmingen is het even rekening houden dat je voortrein relatief minder weegt dan je achtertrein, dit vraagt misschien om een iets andere positie maar ben je al snel vergeten (reed in het verleden ook met een iets compactere 26” ipv 29”). Het grote pluspunt van het zwaardere geheel is dan weer de goede tractie en stabiliteit. Dit is geen fiets die snel zijn eigen zinnetje zal doen maar ten alle tijde goed te beheersen blijft.

En dan het grote voordeel: na een dagje ploeteren kom je thuis, tuinslang erover met een sopje, busje bikeshine en klaar voor de volgende rit.

Grtz Bart


Oh ja en dat Oranje ben je snel gewend als Belg :-)

Beoordeling: [5 van de 5 sterren]
Laatst bekeken items